Alko

Integroitua aineistonhallintaa ja selkeitä prosesseja

Alko on asiantunteva ja vastuullinen alkoholijuomien erikoisliikeketju, jolla on 368 myymälää ja yli 140 myymäläverkostoa täydentävää noutopistettä ympäri Suomen. Alko Oy on itsenäinen, Suomen valtion omistama osakeyhtiö, jolla on yli 5,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävien juomien vähittäismyynnin yksinmyyntioikeus. Alkon palveluksessa on noin 2 400 työntekijää.

Alkon tuotekuvat on keskitetty Gredin aineistonhallintaan

Gredin toimittama aineistonhallintapalvelu toimii keskitettynä yhteiskäytöllisenä järjestelmänä Alkon käyttämälle kuvadatalle. Tuotekuvien lisäksi jo pelkästään Alkon sivusto sisältää rikasta kuvamateriaalia viinitiloista rypäleisiin eri puolelta maailmaa.

“Kuvat linkittyvät digitaalisesta aineistonhallinnasta suoraan alko.fi:hin. Kun kuluttaja tutkailee tiettyä viiniä, viinipullon kuva tulee Gredin toimittamasta kuvapankista ja kuvainformaatio rikastuu tuotetiedolla Alkon tuotejärjestelmästä. Kaikki järjestelmät keskustelevat sujuvasti keskenään.”

“Käytämme materiaalipankkia monipuolisesti Alkon kuva-aineiston hyödyntämiseen. Sieltä löytyy henkilö- ja brändikuvat, logot ja mainosvideot kuin myös tuotekoulutukseen, historiaan ja myymälöihin liittyvät aineistot. Se palvelee kaikkien tarpeita mediasta Etikettiklubiin”, kertoo integraatioarkkitehti Markku Pekkinen Alko Oy:stä.

Integroitua aineistonhallintaa ja selkeitä prosesseja

Eri tietojärjestelmät on integroitu aineistonhallintaan ja ne suorittavat kuvakutsuja materiaalipankkiin aina käyttötapauksen mukaan. Intraa ja tuotejärjestelmää käyttävät Alkon työntekijät, yrityksiä palvelee sähköinen tilauskanava Alkovi ja alko.fi:ssä vierailevat tuotetietoa sekä yleisempää juoma- ja ruoka-aiheista tietoutta etsivät asiakkaat.

”Ennen kuin uusi tuote päätyy valikoimiimme, se evaluoidaan. Tuotekuvakin kuuluu evaluointiprosessiin, johon osallistuu ammattilaisia ostajista laaduntarkkailijoihin. Kun valokuvaaja on kuvannut tuotteen, hän tallentaa tuotekuvan kuvapankkiin. Kun tuote on evaluoitu, hyväksytty myyntiin ja markkinointi vielä käsitellyt tuotteeseen liittyvät aineistot, se näkyy lopulta alko.fi:ssä”, kertoo Pekkinen.

Myös mainostoimistokumppani käyttää materiaalipankkia, kun se tuottaa esimerkiksi esitteen tuoteuutuuksista. Mainostoimisto pystyy poimimaan kuva-aineiston suoraan materiaalipankista, jonne myös valmiit markkinointiaineistot sitten tallennetaan.

Alkon ja Gredin yhteistä taivalta takana jo yli 10 vuotta

Pekkisen mukaan digitaaliselle aineistonhallinnalle olisi vaikea kuvitella vaihtoehtoa. Mittavaa kuva-aineistoa ja sen hyödyntämistä useisiin eri käyttötarpeisiin olisi mahdoton järjestää kustannustehokkaasti muulla tavalla.

”Elämme retail-toimialalla kiinnostavia aikoja digitalisaation keskellä. Tieto liikkuu verkossa ja sosiaalisessa mediassa, itse kauppakin siirtyy yhä enemmän verkkoon ja esimerkiksi visuaalisuuden merkitys kasvaa. Tällaisessa maailmassa myös digitaalisten aineistojen hallinta on oltava jämptisti järjestetty.”

”Olemme todella tyytyväisiä Gredin toimintaan, mistä varmasti kertoo yli 10 vuotta jatkunut asiakassuhdekin. Gredin pitkäjänteinen kehitystyö näkyy palvelun toimivuutena ja materiaalipankin integroitavuutena muihin järjestelmiin, mikä on meillekin ehdottoman tärkeää”, Pekkinen summaa.

(Julkaistu ensimmäisen kerran: 2.5.2016)

 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani