Puhelin 010 778 7100
BRP Finland

Brändinhallintaa laajan jälleenmyyjäverkoston hyötykäyttöön

BRP Finland Oy valmistaa ja maahantuo Lynx- ja Ski-Doo-moottorikelkkoja, Can-Am-mönkijöitä, Sea-Doo-vesijettejä sekä Snogear-ulkoiluvarusteita. Yrityksellä on laaja jälleenmyyjäverkosto Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa, neljällä eri kielialueella ja kolmen eri valuutan piirissä. Jokaiselle BRP:n viidestä brändistä tuotetaan omat valokuvat, videot, mainospohjat ja bannerit sekä niihin liittyvät informaatiot, ja uutta materiaalia syntyy jatkuvasti.

Uutta ratkaisua etsimässä

”Aiemmin meillä oli käytössämme kuva- ja aineistonjakopalvelu, muttei dynaamisen aineiston ja erilaisten kokonaisuuksien tehokkaan hallinnan mahdollistavaa sovellusta”, kertoo BRP Finland Oy:n markkinointipäällikkö Jani Yliniva. ”Kun lähdimme hakemaan uutta ratkaisua, lähtökohtana oli saada kaikki meidän mainonta ja markkinointi brändimme mukaiseksi.” Digitaalisen aineistonhallinnan ratkaisuksi valikoitu lopulta Gredin toimittama Brand Tool -järjestelmä.

Osalla jälleenmyyjistä on kaikki BRP:n tuotemerkit edustettuna, toisilla vähemmän. ”Olennaista meille oli mahdollisuus räätälöidä modulaarinen käyttöliittymä käyttäjien mukaan niin, että vain käyttäjäryhmäkohtainen informaatio olisi näkyvillä”, valottaa Yliniva. ”Lisäksi halusimme löytää toimijan, jonka kanssa olisi helppo ja mukava asioida. Kun meillä on pääkonttori Suomessa, niin suomalainen palveluntarjoaja tuntui luontevalta ja toimivalta valinnalta.”

Yksi paikka kaikelle

Brand Tool on ollut BRP Finland Oy:llä käytössä vuodesta 2011 alkaen. ”Järjestelmän käyttöönoton jälkeen erilaisten aineistojen jako on helpottunut ja nopeutunut huomattavasti”, Yliniva toteaa. ”Älykkäiden materiaalikorien kautta aineiston jakaminen käy todella jouhevasti, kun ei tarvitse ladata liitteitä sähköpostiin vaan lähettää vain linkin materiaalikoriin.” Jälleenmyyjien lisäksi materiaalia siirtyy Brand Toolin kautta kollegoille sekä yhteistyökumppaneille Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan sekä useille eri medioille globaalisti.

Gredin järjestelmä on tuonut mukanaan mahdollisuuksia materiaalin tehokkaaseen uusiokäyttöön. ”Kun Suomessa, Norjassa tai Ruotsissa suunnitellaan uutta projektia, niin pääkäyttäjät voivat käydä katsomassa, mitä muissa maissa on jo tehty. Näin pystytään hyödyntämään aiempaa työtä, eikä joka projektissa tarvitse lähteä täysin alkutekijöistä liikkeelle.

”Suurin osa markkinoinnistamme perustuu kuviin, oli kyse sitten studio- tai ajokuvasta. Siksi monipuolinen kuva- ja materiaalipankkiominaisuus on niin merkittävä”, Yliniva kertoo. Kun kuvien ja muiden materiaalien hallinta on yhtenäistetty, aikaa säästyy. ”Nyt kun jälleenmyyjillämme on yksi selkeä paikka, josta hakea kaikki mainontaan liittyvä sisältö helposti ja keskitetystä, niin se nopeuttaa sekä heidän että meidän tekemistä”, Yliniva lisää.

Sama ilme kaikkialla dynaamisten pohjien avulla

Jälleenmyyjät vastaavat lähes kaikesta BRP:n tuotteiden paikallisesta markkinoinnista, kun taas BRP Finland Oy valmistajana ja maahantuojana vastaa valtakunnallisen tason markkinoinnista. ”Meidän tavoitteenamme on, että meidän brändien mainonta on yhdenmukaista, riippumatta siitä onko se meidän vai jälleenmyyjien tekemää”, sanoo Yliniva. ”Tässä tehtävässä dynaamiset mainospohjat ovat merkittäviä, ja tulevat jatkossa korostumaan entisestään.”

Dynaamisten mainospohjien avulla jälleenmyyjät voivat luoda markkinointimateriaalinsa suoraan Brand Toolin sisällä. Pohjia hyödyntämällä voidaan varmistaa brändi-ilmeen yhtenäisyys, kun tärkeät elementit (mm. fontit, värit ja asettelut – koko brändi-ilme) on suunniteltu ja lukittu etukäteen. Seuraavan kahden vuoden aikana dynaamisuuteen tullaan kiinnittämään yhä enemmän huomiota, arvelee Yliniva. ”Mitä enemmän saamme jälleenmyyjämme käyttämään Brand Toolia ja suunnittelemaan omat ilmoituksensa siellä, sitä vähemmän heidän tarvitsee teetättää niitä kolmansilla osapuolilla.”

Dynaamisten pohjien lisäksi BRP Finland Oy on ottamassa käyttöön Brand Toolin sähköpostimarkkinointimoduulia. ”Tarkoituksena on, että jälleenmyyjämme käyttäisivät sitä yhtenä lisäkanavana perinteisen mainonnan rinnalla. Esimerkiksi jos olemme järjestämässä koeajopäiviä tai muita paikallisia tapahtumia, niin jälleenmyyjät voivat kirjepohjien avulla kutsua helposti omat asiakkaansa ja yhteistyökumppaninsa paikalle. Ilmoittautuminenkin onnistuu samasta kutsukirjeestä.”

Monimutkaisesta yksinkertaista

Brand Toolin käytöllä on ollut useita muitakin hyötyjä kuin brändin yhtenäisyys markkinoinnissa. Muun muassa BRP:n nettisivuilla useat kuvat ovat linkitetty suoraan Brand Toolista. ”Kun hieno kuva on jo valmiiksi älykkäässä digitaalisessa ympäristössä, niin sitä ei tarvitse enää ladata muualle erikseen vaan riittää, että on pelkkä kuvalinkki Brand Tooliin”, sanoo Yliniva. Myös videoiden jako hoituu näppärästi Brand Toolin kautta. Jälleenmyyjät voivat ladata haluamansa videot suoraan verkosta, ja pyörittää niitä myymälöissä eri tarkoituksiin.

Brand Toolin modulaarinen rakenne mahdollistaa sen, että asiakasyritys voi halutessaan saada jokaisen tarvitsemansa digitaalisen aineistonhallinnan toiminnallisuuden samasta työkalusta. Organisaation koon ja käyttäjien määrän vuoksi Brand Toolin käyttöönotto on edennyt BRP:llä pienin, suunnitelmallisin askelin. ”Ensimmäinen askel oli se, että ylipäätään lanseerattiin palvelu ja opetettiin jälleenmyyjät käyttämään sitä. Nyt kun jalkautuksessa ollaan onnistuttu, niin alamme ottaa käyttöön eri lisäpalveluita,” Yliniva toteaa. ”Tavoitteenahan tässä on ollut tehdä monimutkaisesta asiasta yksinkertaista, eli keskittää kaikki sisältö monelle käyttäjälle useammalla eri kielellä yhteen paikkaan. Minusta me olemme onnistuneet siinä oikein hyvin.”

 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani