Kokoomus

MUOKATTAVAT POHJAT HELPOTTAVAT PUOLUEAKTIIVIEN
VIESTINTÄÄ SOMESSA JA PRINTISSÄ

Suomalainen, vuonna 1918 perustettu kokoomus kuuluu Suomen kolmen suurimman puolueen joukkoon. Kokoomuksella on noin 34 000 henkilöjäsentä ja lähes 1000 paikallisyhdistystä. Kovilla kannatusluvuillaan kokoomuksella on vaaleista vaaleihin vankka edustus kunnallispolitiikassa, merkittäviä ministerinsalkkuja, mittavasti kansanedustajia Eduskunnassa, sekä suomalaisten asiaa ajavat edustajat Euroopan parlamentissa. Kokoomus on aatteeltaan keskusta-oikeistolainen puolue, jonka jäseniä yhdistäviä asioita ovat vapaus, sivistys, tasa-arvo ja demokratia. Kokoomuksen toimintaan voi osallistua paikallisyhdistysten ja jäsenliittojen kautta. Jäsenliittoja ovat Kokoomuksen nuorten liitto, Naisten liitto ja Kokoomusopiskelijat.

Mikä oli suurin tarve, jonka tähden kokoomus otti käyttöön Gredin brändin- ja aineistonhallintapalvelun?

Gredin kokoomukselle luomaan palveluun on koottu eri käyttäjille helposti löydettävään ja helposti muokattavaan muotoon yhtenäisesti kaikki aineistot. ”Meillä on paljon yhdistysaktiiveja jäseniä, ja kunta- ja eduskuntavaalien lähestyessä runsaasti ehdokkaita, joilla on tarve viestiä erilaisista asioista esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Gredin digitaalisen palvelun avulla he voivat tehdä viestintää itse, ja siihen he hyödyntävät muokattavia pohjia”, kertoo Kristian Tervo, kokoomuksen Art Director.

”Olemme luoneet palveluun paljon muokattavia pohjia, joita aktiivit käyttävät. Palvelun ehdottomasti suurin hyöty on muokattavissa pohjissa, koska jäsenet pystyvät ilman taitto-ohjelmia ja graafista osaamista tekemään brändihallittua markkinointimateriaalia itse”, Kristian sanoo.

 Muokattavien pohjien avulla tehtävät some- ja lehtimainokset ovat brändihallittuja siten, että kokoomuksen värimaailma, logot ja tekstityypit ovat aina samat, mutta kuva- ja tekstisisältöä voi vaihtaa personoidusti.

Julkiselle puolelle pääsevät kaikki halukkaat

Kokoomuksen brändin- ja aineistonhallintapalvelun julkisella puolella on ensinnäkin graafinen ohjeisto sekä kokoomuksen logot ja grafiikka. Sieltä löytyvät esimerkiksi kansanedustajien, puoluejohdon ja meppien kuvat. Lisäksi palvelussa on painettavia aineistoja, kuten roll-upit ja rintamerkit, sekä vaaleihin liittyvää materiaalia.

Tärkeää sisältöä ovat brändihallitut itse muokattavat lehti-ilmoituspohjat sekä some-pohjat, joita jäsenet käyttävät postauksissaan esimerkiksi FaceBookiin, YouTubeen ja Twitteriin. ”Sosiaalista mediaa on käytetty jo pitkään, ja some on meillä kiinteä osa kaikenlaista tekemistä. Se on meille väline, jossa täytyy pystyä näkymään”, Kristian sanoo.

Gredin palvelussa oleva haku-toiminne löytää hetkessä esimerkiksi sanalla video yli 150 erilaista kokoomuksen videota ja sanoilla muokattava pohja yli 120 osumaa.

”Videoiden määrä somessa on lisääntymässä, ja tuotamme niitä yhä enemmän. Some määrää tarvittavan materiaalin, ja somen algoritmit suosivat videoita”, Kristian tietää.

Käyttäjäoikeuksien takana olevalla puolella on lisää kokoomuksen markkinointi- ja viestintäaineistoja sekä raportointi, josta voi seurata esimerkiksi aineistojen käyttäjä- ja käyttömääriä.

Mitä eri käyttäjiä kokoomuksen palvelulla on?

”Ensinnäkin puolueemme jäsenet ja aktiivit. Kutsumme jäsenistöstä aktiiveiksi henkilöitä, jotka ovat aktiivisia esimerkiksi kunnan luottamustoimissa. Tärkeitä käyttäjiä ovat yhdistysaktiivit, jotka pyörittävät paikallisyhdistystemme toimintaa. Ja tietenkin markkinointi- ja viestintäväki sekä alueelliset työntekijät”, Kristian listaa.

Millaisia säästöjä ehdokkaat saavuttavat vaalien alla Gredin palvelua käyttämällä?

 ”Ehdokkailla on usein pienet vaalibudjetit, ja heillä säästyy kuluja runsaasti, kun he käyttävät Gredin palvelussa olevia muokattavia pohjia”, Kristian sanoo.

Tehdäänpä laskuesimerkki: jos vaaleissa on 300 ehdokasta, joista jokainen ostaisi mainostoimistolta lehti-ilmoituksen, flyerin ja some-mainoksen tekemisen, mahtaisiko 1000 euroa per ehdokas riittää laskun maksuun? Rahaa kuluisi yhteensä 300 000 euroa. Nyt tämä suoritus ei maksa ehdokkaille mitään, ja kokoomuksen brändi-ilme on yhtenäinen koko maassa kaikissa medioissa.

Ehdokkaalle hyöty on rahansäästön lisäksi ilmeinen: hän saa itse tehtyä suoraan valmiiksi haluamansa ilmoitukset ja some-mainokset – ilman aikaa kuluttavaa briifausta, palavereja ja meilirumbaa.

Kristian on osallistunut asiakkaana myös Gredin uuden käyttöliittymän kehittämiseen. ”Kyllä. Minulta kysyttiin kiinnostavia kysymyksiä. Teidän kanssanne hommat hoituu myös arjen työssä. Ongelmista kertominen ja asioiden hoitaminen on helppoa. Gredin palvelu on täysin digitaalinen, ja kaiken kaikkiaan juuri digitaalisten palvelujen hyödyntäminen korostuu nyt ja tulevaisuudessa.”

 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani