Puhelin 010 778 7100
LMJ

Käyttöönoton nopeus sekä palvelun helppokäyttöisyys ratkaisivat

Suomessa kehitetään parhaillaan uutta Waltti-lippu- ja maksujärjestelmää, jonka tavoitteena on luoda kaupunkiseuduille sekä joukkoliikenteen järjestämisvastuussa oleville 9 ELY-keskuksen alueelle yhtenäinen joukkoliikennejärjestelmä. Uutta palvelua toteuttaa TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy (LMJ).

TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy on kuntien ja valtion yhteinen IT-palvelu- ja hankintayhtiö. Sen toiminta kattaa yli 20 keskeisintä kaupunkiseutua ja 9 joukkoliikenteen järjestämisvastuussa olevaa ELY-keskusta ympäri Suomea. Yhtiön tarkoituksena on hankkia, kehittää ja ylläpitää joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten yhteistä lippu- ja maksujärjestelmää yhteistyössä järjestelmätoimittajien ja järjestelmän käyttäjien kanssa.

Liikennevirasto + 22 kaupunkia + 9 ELY-keskusta + sidosryhmät = 1 materiaalipankki

TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy (LMJ) hoitaa Walttiin liittyvän digitaalisen aineiston hallinnan ja jakelun Gredin materiaalipankin avulla. Järjestelmään on keskitetty Walttiin liittyvä digitaalinen ja tiedotuksellinen aineisto, kuten graafiset ohjeistukset, dokumentti- ja tiedotuspohjat, logot sekä valokuvat. Aineistoa jaetaan palvelun kautta hankkeen osakkaille, joihin kuuluu 22 kaupunkia, 9 ELY-keskusta sekä Liikennevirasto, sekä muille sidosryhmille. Lisäksi materiaalipankissa ylläpidetään Waltti-hankkeen dokumentaatiota.

”Tärkeimmät kriteerit järjestelmälle olivat käyttöönoton nopeus sekä palvelun helppokäyttöisyys”, kertoo LMJ:n toimitusjohtaja Ilkka Kankkunen. Alku on sujunut moitteettomasti ja Kankkusen mukaan käyttäjät ovat päässeet nopeasti jyvälle järjestelmän toiminnasta. ”Emme ole joutuneet opettamaan tai tukemaan käyttäjiä yhtään, vaan he ovat osanneet itse hakea materiaalin Gredin selkeästä aineistopankista ja siellä olevan ohjeistusten perusteella”, hän lisää.

Aiemmin aineistoa säilytettiin työntekijöiden omilla tietokoneilla hujan hajan ja materiaalit siirtyivät paikasta toiseen pitkälti sähköpostin liitetiedostoina. ”Isompia tiedostoja ei saanut lähetettyä millään eteenpäin”, Kankkunen toteaa menneistä haasteista, ja jatkaa: ”Sähköpostiin pohjautuva aineistonhallinta oli muutenkin vanhanaikaista ja hankalaa.”

Aineistojen keskittäminen on virtaviivaistanut arkipäiväistä työskentelyä selkeästi, kun materiaaleja ei tarvitse erikseen metsästää sähköposteista tai kovalevyiltä. ”On helppoa, kun voi aina kertoa kaikille tarvitsijoille, mistä aineistot löytyvät, olivat he sitten missä päin Suomea tai maailmaa tahansa”, sanoo Kankkunen.

 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani