Asiakaslähtöistä markkinointia ja elinkaaren hallintaa

Korona-aika on pistänyt uusiksi markkinoinnin pelikenttää. Perinteiset kanavat ja toimintatavat eivät tehoakaan vanhaan malliin, kun kansa etäilee ja eristäytyy. Kulutuskäyttäytymisen nopeat muutokset pakottavat myös yritykset muuttamaan markkinointikäytäntöjään. Olisiko nyt korkea aika tunnistaa asiakkaiden todelliset tarpeet ja rakentaa niiden pohjalta toimiva, asiakaslähtöinen markkinointiekosysteemi?

Yhdysvaltalaisen CMO-tutkimuksen mukaan firmoissa osataan jo tunnistaa ja hyödyntää henkilöstön laaja-alaista osaamista esimerkiksi yhdistämällä sähköisten ja perinteisten markkinointikanavien taitajat samaan tiimiin. Myös kasvumahdollisuuksien linjaaminen yrityksen strategiaan ja tavoitteisiin sujuu, samoin kasvustrategiaa tukevien liiketoimintatarkastelujen, ”business casejen” rakentaminen.

Sen sijaan yrityksen eri toimintojen, kuten markkinoinnin ja taloustoimintojen, rajat ylittävä voimavarojen yhdistäminen on vieraampaa, vaikka hyödyt ovat ilmeiset: kun koko organisaatio keskittyy samoihin tavoitteisiin, joita mitataan kokonaisuuden, ei yksittäisten toimijoiden onnistumisen kautta, turha höntyily ja resursseja kuormittava toiminta on mahdollista karsia pois.

Asiakaslähtöinen markkinoija pyrkii tunnistamaan asiakkaan tarpeet ja halut, tarjoamiensa palvelujen ja tuotteiden todelliset kustannukset asiakkaille, ostotapahtuman mukavuuden ja jouhevuuden asiakkaan näkökulmasta sekä yrityksen ja asiakkaan välisen kaksisuuntaisen viestinnän, vuoropuhelun merkityksen. Oikean kohderyhmän löytäminen on avainasemassa ja sen pitäisi edeltää varsinaista tuote- tai palvelukehitystä. Vasta kun ymmärrämme asiakkaittemme todelliset tarpeet, pystymme markkinoimaan heille merkityksellisiä ratkaisuja.

Perinteiset markkinointikanavat ovat jo osittain hävinneet taistelun sähköiselle ja automatisoidulle markkinoinnille. Kun sähköiseen markkinoinnin ekosysteemiin yhdistetään kanavakohtaisten materiaalien automaattinen versiointi, asiakkuuden tiedolla johtaminen ja yksilöllisten asiakastarpeiden analyysi sekä nopea, ajasta ja paikasta riippumaton kaksisuuntainen viestintä, niin asiakaslähtöisyyden luomiseen ja ylläpitämiseen riittävät vakioidut toimintamallit ja yhteiset brändihallitut tuotepohjat, kuten some-postauspohjat.

Sosiaalisen median painoarvo jatkaa kasvamistaan. Onnistuneen some-viestinnän ytimessä on nopeus – unohtamatta yhtenäisyyttä, jolla vahvistetaan esimerkiksi vastaanottajan brändimielikuvaa. Nopeuden vaatimukseen vastaaminen edellyttää organisaatiosi toimijoilta sähköisen alustan lisäksi yhtenäiset ohjeet yrityksesi tavasta viestiä. Näin viesteihin ja kyselyihin voi reagoida nopeasti asiasta parhaiten tietävä, some-viestintään kykenevä henkilö, eikä kaikkea tarvitse kierrättää viestintäosaston kautta. Sähköinen aineistonhallinnan alusta varmistaa, että viestisi ovat visuaalisesti yhdenmukaisia ja brändihallittuja. Myös tarvittavat ohjeistukset, taustamateriaalit ja esimerkiksi brändi-ilmeen mukaiset kuvat sekä videot ovat aineistonhallinnassa kaikkien ulottuvilla.

Inbound-markkinointi on yksi tapa toteuttaa asiakaslähtöistä markkinointia. Siinä markkinoija tarjoaa kohderyhmää kiinnostavaa ja merkityksellistä sisältöä, joka ohjaa potentiaaliset asiakkaat ottamaan yhteyttä markkinoijaan. Sähköinen ekosysteemi mahdollistaa automaattisen konversiopolun ja tukee sen hallintaa ja esimerkiksi asiakkaan tarkempien kiinnostuksen kohteiden analysoinnin. Asiakasta ei kannata unohtaa ensimmäisen ostotapahtuman jälkeen, vaan viisas inbound-markkinoija sitouttaa asiakkaitaan älykkäästi kohdennetulla sisällöllä jatkossakin.

Myös ketterä growth hacking eli kasvuhakkerointi tarvitsee sähköisen alustan toimiakseen tehokkaasti. Se sopii erityisesti ennakkoluulottoman kokeilukulttuurin organisaatioille, joissa ollaan valmiita testaamaan nopeasti erilaisia tapoja tavoittaa asiakas muuttuvissa olosuhteissa. Kasvuhakkerin keinovalikoimaan kuuluvat esimerkiksi sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi, webinaarit, podcastit ja sähköpostimarkkinointi, sosiaalisen median kanavat, konversion ja käytettävyyden optimointi, analytiikka sekä A/B-testaus.

Asiakaslähtöinen markkinointi johtaa luontevasti asiakkuuden koko elinkaaren hallintaan. Tällöin yksittäisiä työkaluja ja toimintamalleja tärkeämmäksi nousee asiakkaan muuttuvien tarpeiden tunnistaminen, niihin reagointi, asiakkaan sitouttaminen yhä uudelleen, havaintojen sekä toimenpiteiden kirjaaminen ja asiakkuuden jatkuva mittaaminen ja analysointi. Inbound-markkinointi ja kasvuhakkerointi yhdistettynä sähköiseen markkinoinnin, myynnin, viestinnän ja aineistonhallinnan alustaan tarjoavat erinomaiset lähtökohdat siirtyä asiakkuuden elinkaarimalliin.

Kiinnostuitko Gredi Content HUBista? Katso 1 min pikavideo: https://www.gredi.fi/gredi-content-hub-tutuksi/
Haluatko kuulla, miten Gredi Content HUB vauhdittaa asiakastarpeiden mukaista markkinointia ja elinkaaren hallintaa? Ota yhteys ja pyydä maksuton esittely:  https://www.gredi.fi/yhteystiedot/

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani