Lomarengas

100 000 kuvaa Suomen suurimmassa lomamökkien verkkopalvelussa

Lomarengas Oy -konserniin kuuluvat emoyhtiö Lomarengas Oy, Ylläksen Matkailu Oy, Villi Pohjola Oy ja KRT Yhtiöt Oy. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2017 noin 32 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 38. Ylläksen Matkailu Oy on Ylläksen johtava majoituksen keskusvaraamo. KRT Yhtiöt Oy on Levin alueen kiinteistöosaaja. Villi Pohjola Oy on luontomatkailuyritys.

100 000 kuvaa Suomen suurimmassa lomamökkien verkkopalvelussa

Vuonna 1967 perustettu Lomarengas on 100% kotimainen, Suomen vanhin ja suurin loma-asuntojen vuokraaja. Yritys välittää verkkopalvelussaan mökkejä, huviloita ja huoneistoja. Noin 4000 kohteen valikoima kattaa kaiken rantamökeistä hiihtohuoneistoihin ja luksushuviloista eräkämppiin.

”Jokainen lomakohde tarkastetaan ja sen kunto varmistetaan”, aloittaa Lomarenkaan markkinointipäällikkö Pekka Huttunen. ”Asiakkaistamme valtaosa on perheellisiä. On kiinnostavaa, että mökkivalintaan osallistuu usein aikuisten lisäksi lapset!”

Näin lomamökki valitaan

Jotta loma on virkistävä ja rentouttava kaikille, lomanvieton ja lomarientojen tukikohdaksi valitaan Lomarenkaan verkkopalvelusta koko perheelle mieluinen lomakoti.

”Lomamökin valinta tehdään ensi vaiheessa siten, että etäisyys kotoa saa olla 2-3 tunnin ajomatka, ja mökin hinta-laatu-suhde pitää olla sopiva. Näiden kriteerien valossa selataan mökkivalikoimaa. Ostajat käyvät keskimäärin kuusi kertaa verkkopalvelussamme 2-3 päivän aikana, ja ostoprosessin varaukseen päättyvä keskikäyntiaika on 30 minuuttia”, Pekka Huttunen summaa.

”Ehdottomasti tärkein valintaperuste on kuvat mökeistä. Kuvien parissa asiakkaamme viettävät paljon aikaa. Visuaalisuus ja tunnelma myyvät.”

Kotimaisuus on tärkeää kumppanin valinnassa

”Meillä on toistakymmentä kuvaajaa, jotka kiertävät ympäri Suomea ottamassa myyvät kuvat mökeistä. Kuvat käsitellään, värikorjataan ja tehdään houkutteleviksi. Joka mökistä on 20-25 kuvaa. Koska kohteita on noin 4000, meillä on yhteensä yli 100 000 kuvaa. Tämä mahtava ja massiivinen kuvamäärämme on nyt Gredi Content HUBissa”, Pekka Huttunen kertoo. ”Grediä meille suositteli Tietotalo, joka on tekninen kumppanimme.”

”Gredin valitsimme siksi, että se on kotimainen, luotettava ja tietoturvallinen. Gredillä aineistomme ovat turvallisesti Suomessa sijaitsevilla palvelimilla.”

”Koska asiakaskokemus on meille oleellisen tärkeä, halusimme suurentaa verkkopalvelumme kuvakokoja huomattavasti sekä parantaa käyttäjäkokemusta. Nämä molemmat asiat onnistuivat, kun valitsimme Gredin aineistonhallinnan kumppaniksi”, Pekka Huttunen kertoo. Verkkopalvelussa asiakkaiden on mukava selata kuvia ja päättää, millaisessa mökissä ja millaisen maiseman äärellä haluaa lomailla.

Käyttöön yhteinen toimintamalli, työvälineet ja jalkautus

Gredi Content HUB mahdollisti Lomarenkaalle yhteiset toimintatavat, työvälineet ja automatisoidun prosessin. Aineistot, kuten kuvat, integroituvat automaattisesti, kun sisällön tuottajat, kuten kuvaajat, lataavat haluamiaan aineistoja. Ladattu kuva menee Gredin tekemien integraatioiden ansiosta Lomarenkaan verkkopalveluun.

Miten jalkautus onnistui? ”Kuvaajillamme oli ensin tietenkin uuden toimintamallin opettelu. Se sujui hyvin ja helposti. Suuri haaste on näin suuren kuvamäärän tähden säilyttää kansiorakenne nyt ja jatkossa selkeänä ja yhtenäisenä”, sanoo Pekka Huttunen.

Kauppa käy vuoden ympäri ja jopa vuoden ennakkoon

”Meidän ei yleensä tarvitse myydä ei-oota asiakkaille. Paitsi Lapin joulu on yleensä jo marraskuussa loppuunmyyty. Muualta Suomesta löytyy silti silloinkin mökkejä. Kesäsesonki alkaa heti juhannuksesta. Monet varaavat kesälomaviikkojensa ajalle mökin jo hyvissä ajoin talvella, jotkut jopa moneksi vuodeksi eteenpäin”, Pekka Huttunen kertoo.

Entä tulevaisuus? Onko myyntivälineinä kuvien lisäksi videot ja 360 asteen panoraamakuvat? ”Teknisesti voimme hyvin linkittää videoita ja panoraamakuvia verkkopalveluumme. Fiilis-videoitakin käytämme markkinoinnissa. Monipuolinen kuvavalikoima mökeistä on silti se, joka myy edelleen parhaiten. Asiakkaamme tykkäävät selailla tunnelmallisia valokuvia kaikessa rauhassa”, Pekka Huttunen sanoo.

Gredi on automatisoinut Lomarenkaan tärkeän liiketoimintaprosessin. Lomarenkaan palvelu kattaa puolestaan loma-asunnon valinnan, varaamisen ja maksamisen kaikki vaiheet. Tarkat kohdekuvaukset, valokuvat, varustelutasolistat ja karttapaikannus auttavat asiakkaita lomakohteen valinnassa. Asiakkaiden kommentit, suositukset ja luokitukset toimivat hyvinä mittareina ja tehostavat myyntiä. Onnistumista Lomarengas mittaa verkkopalvelussa kysymällä, miten hyvin onnistuimme auttamaan sopivan mökin löytämisessä. Tärkeää laatudataa kertyy koko ajan, sillä Suomen suurimmassa mökkiportaalissa vierailee 40 000 kävijää viikossa.

 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani