100-VUOTIAAN BRÄNDIN ILMEUUDISTUS JALKAUTETAAN
GREDIN PALVELUN AVULLA
Mannerheimin Lastensuojeluliitto MLL on ollut pienten ihmisten puolella jo vuodesta 1920. MLL:n perustivat Florence Nightingalen koulun sairaanhoito-opissa ollut Sophie Mannerheim, Suomen marsalkka Gustaf Mannerheim, kouluneuvos Erik Mandelin ja lastentautiopin dosentti Arvo Ylppö. Järjestöön kuuluu nykyään yli 85 000 jäsentä ja se täyttää 100 vuotta 2020. Juhlavuotenaan MLL tekee ilmeuudistusta, jonka sydämeksi MLL valitsi Gredi Content HUBin. Kaikki MLL:n uuteen ilmeeseen liittyvät aineistot saadaan nyt Content HUBista.
Mikä oli polttavin tarve, jonka tähden Gredin palvelu otettiin käyttöön? ”Uusimme koko liiton ilmeen, ja oli tärkeää mahdollistaa ilmeen sujuva käyttöönotto tällä some-aikakaudella. Mietimme, miten saamme kaikkein nopeimmin jalkautettua uuden ilmeen. Meillä on keskusjärjestö ja 10 piirijärjestöä, joissa on yhteensä satoja työntekijöitä sekä 548 pääosin vapaaehtoisten pyörittämää paikallisyhdistystä. Vapaaehtoisia on yhteensä 29 000”, MLL:n viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius kertoo.
Gredin luoma brändin- ja aineistonhallintapalvelu on rakennettu siten, että kaikki aineistoja tarvitsevat pääsevät käsiksi heille tarpeellisiin aineistoihin. ”Loimme palveluun myös julkisen näkymän, johon pääsevät nettisivuiltamme kaikki ilman tunnuksia. Meidän yhdistyksemme käyttävät juuri tätä julkista näkymää.” Marialla on kullanarvoinen neuvo suurten joukkojen aktivointiin. ”Kun innokkaille ihmisille antaa mahdollisuudet ja työkalut markkinoida, saadaan paljon hyvää viestintää aikaan yhdessä.”
Aineistopalvelulla MLL aktivoi ja motivoi jäseniä markkinoimaan
MLL:n palvelun julkiselle puolelle pääsee ilman käyttäjätunnuksia ja salasanoja. Julkinen puoli sisältää järjestön markkinoinnissa tuiki tarpeelliset kuvat, logot ja muut aineistot sekä MLL:n graafisen ohjeiston, jotta kaikki osaavat hyödyntää materiaaleja oikein. Palvelusta löytyvät esimerkiksi julisteet, esitteet, flyerit, esitykset, taittopohjat sekä valmiit some-aineistot FaceBookiin, Twitteriin ja Instagramiin. Siellä on MLL:n ajankohtaiset uutiset sekä tiedot keräyskampanjoista ja yhdistystoiminnasta.
”Moni meidän viestintää tekevä on lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnista kiinnostunut vapaaehtoinen, ja antaa työhömme omaa aikaansa korvauksetta ja tekemisen ilosta. Harvalla on käytössään esimerkiksi kuvankäsittelyohjelmia tai erityisen paljon aikaa viestintään. Nopeiden some–kuvapohjien tarve on valtava”, Maria kertoo.
”Paras tapa motivoida vapaaehtoisia ja saada heidät ottamaan ohjeistuksia ja aineistoja käyttöön, on tehdä se helpoksi. Vapaaehtoiset ovat intohimoisia ja innostuneita. Heidänhän tämä järjestö on, he sen luovat ruohonjuuritasolla, ja heidän tekemänsä viestinnän määrä luo meille valtavan laajan näkyvyyden valtakunnallisesti.”
”Gredin palvelun avulla me ammattilaiset autamme vapaaehtoisiamme viestimään yhtenäisesti, helposti ja nopeasti omissa kanavissaan, kuten somessa”, Maria kiteyttää.
Mitä on brändinhallinta massiivisessa verkostossa, jossa viestintää tekee yli 29 000 aktiivista vapaaehtoista? ”76% suomalaisista tuntee MLL:n nimeltä. Meillä on perusasiat kunnossa. Yhdistysväki noudattaa hyvin yhteisiä ohjeistuksia ja MLL näyttää visuaalisesti hienon yhtenäiseltä. Vapaaehtoiset ottavat käyttöön graafisia elementtejämme, kun se tehdään heille helpoksi.”
Kaksi erilaista esimerkkikampanjaa Gredin palvelun hyödyntämisestä
”Lapset ensin -keräyksemme toteutettiin koronapandemian aikana, sähköisenä keräyksenä. Kampanjalla yhdistyksemme keräsivät varoja lapsille tärkeisiin paikallisiin kohteisiin, esimerkiksi leikkipuistojen kunnostukseen ja yhdistyksen toimintaan. Tämän tyyppisessä kampanjassa meillä oli Gredin palvelussa muokattavia pohjia someen ja julisteisiin. Someen pystyttiin nyt ensimmäistä kertaa tekemään yhteisiä kuvapohjia, joihin kukin yhdistys pystyi muokkaamaan helposti vaikkapa oman keräyskohteen. Kuvapohjissa voimme vaihtaa kuvia ja tekstejä niin, että brändimme ilme säilyy. Muokattavat pohjat nopeuttavat ja helpottavat kampanjatyötä. Ne tuovat myös uusia mahdollisuuksia tekemiseen”, Maria kertoo.
”Lokakuussa 2020 meillä on suuri 100-vuotissyntymäpäiväjuhla, joka on avoin kaikille. Siihen alamme tehdä jo kuukausia ennen juhlaa esimerkiksi erilaisia some-kuvia ja julisteita. Julisteita tehdään nykyään eniten sähköisesti, eikä enää niinkään paljon paineta. Muutos on suuri, sillä ennen päämarkkinointiväline oli painettu juliste, nyt se on some-postaukset!”
Hyötyjä saadaan jatkuvasti ja nälkä kasvaa syödessä
Mikä on ollut suurin hyöty MLL:lle Gredin palvelun käyttöönotosta? ”Vapaaehtoistemme viestintäarjen helpottaminen, se on meidän päätavoitteemme”, Maria linjaa.
”Palvelussa meillä on tietty peruskattaus jo valmiina vapaaehtoistemme käyttöön. Nälkä kasvaa vapaaehtoisilla syödessä! He haluavat koko ajan lisää materiaalia, ja me tuotamme sitä heille palveluun saataville niin nopeasti kuin pystymme”, Maria iloitsee.
Millaiset eri käyttäjät hyödyntävät nyt MLL:n palvelua? ”Tietenkin liittomme markkinointi- ja viestintäväki sekä järjestöväki. Ulkopuoliset yhteistyökumppanitkin käyttävät taittopohjiamme. Palvelumme tukee eri käyttäjiä tosi hyvin. Hyödyntämistä medialle haluamme kehittää seuraavaksi. Se on ajankohtaista erityisesti tapahtumissa.” Koko työuransa järjestöjen viestintää ja markkinointia johtaneena ammattilaisena Maria tietää, että alati kiireisille median toimittajille, kuvatoimittajille, graafikoille ja taittajille on oleellista päästä hyödyntämään tiedotteita, logoja ja kuvia nopeasti, ilman tunnusten kanssa tuhertamista ja työaikaa ahmivia meilikyselyjä.
Gredin tiimin tavoite on palvella aina asiakasläheisesti, laadukkaasti ja vastuullisesti. Gredin ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä, kun asiakkaan arjen työt sujuvat hallitusti, sutjakkaasti ja hyvillä mielin. Gredin palvelua Maria on jo tottunut käyttämään laajasti, ja hänellä on selkeä näkemys tulevaisuuden käyttökohteista. Maria onkin huomannut, että kun palvelua käyttää, tulee mieleen yhä uusia mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen ja käyttötapoihin.
Kun Marialta kysyy, millaista on tehdä Gredin ihmisten kanssa töitä, Maria vastaa mutkattomasti. ”Teidän kanssanne on sujuvaa ja yksinkertaista tehdä töitä. Apua on aina saanut, kun on tarvinnut. Meille brändinhallinta on sitä, että yhteisömme ihmiset voivat hyvin ja haluavat viedä viestiämme eteenpäin. Sitä teemme yhdessä”, Maria summaa.