Battery

Uutta energiaa brändinhallintaan

195-vuotias Sinebrychoff on Suomen johtava oluiden, siidereiden sekä virvoitus- ja energiajuomien valmistaja, joka tarjoaa myös kattavan valikoiman kansainvälisiä oluita ja yhteistyökumppaniensa kautta laajan valikoiman muita alkoholijuomia. Sinebrychoff aloitti panimotoiminnan 1819 ja on tänään Pohjoismaiden vanhin panimo ja Suomen vanhin elintarvikealan yritys. Sinebrychoff on osa kansainvälistä Carlsberg-konsernia.

Battery, Suomen markkinoiden ensimmäinen energiajuoma, lanseerattiin vuonna 1997. Selkeä konsepti tavoitti heti asiakkaat ja kuluttajat, antaen brändille hyvän alkusysäyksen. Kotimaisen suosion ja kansainvälisesti helposti ymmärrettävän konseptin rohkaisemana Sinebrychoff aloitti Batteryn viennin ulkomaille. Nykyään Batteryä myydään 25 maassa ympäri maailmaa.

 

Uutta energiaa Batteryn brändinhallintaan

Batteryä viedään tällä hetkellä 25 maahan ympäri maailmaa. Maantieteellisesti ja kulttuurisesti laaja kumppaniverkosto sekä markkinoiden eri vaiheet ja erityispiirteet tekevät markkinoinnin hallinnasta haastavan paketin. ”Vaikka Batteryn konsepti on todella vahva ja selkeä, meillä ei ollut resursseja palvella yksittäisiä markkinoita erikseen”, kertoo Sinebrychoffin markkinoinnin kehityspäällikkö Erkki Alanen.

Lisäksi materiaali kulki muutaman työntekijän kautta maailmalle, sähköpostin tai vaihtelevien latauspalvelujen välityksellä. ”Aika paljon se oli kiinni kahden työntekijän korvien välistä, organisointikyvystä ja tavasta järjestellä ja säilyttää dataa omalla koneellaan”, Alanen kertoo. Jotta brändinhallinnan toimivuuden henkilöriippuvaisuutta sekä aineistojen jakelun kuormittavuutta saataisiin vähennettyä, Sinebrychoffilla päätettiin siirtyä digitaalisen materiaalipankin käyttöön.

Kun päätös oli tehty, Sinebrychoff alkoi etsiä sopivaa palveluntarjoajaa. ”Päädyimme Gredin palveluun, koska se kattoi tarpeemme, se oli helppo pystyttää, sen ylläpito oli järkevää ja hallittavaa eikä meidän tarvinnut resursoida erityisosaamista sen käyttöön”, Alanen perustelee valintaa. Palvelua räätälöitiin jonkin verran Batteryn tarpeisiin, muun muassa visuaalisesti vastaamaan Batteryn brändi-ilmettä.

Välttämätön toimintatapa

Nyt kaikki Batteryyn liittyvä digitaalinen aineisto brändimanuaaleista tuote-esitteisiin ja messumateriaaleista videotiedostoihin siirtyy paikallisille tuotepäälliköille sekä yhteistyökumppaneille Gredin materiaalipankin kautta. ”Suurin hyöty on se, että kaikilla tarvitsijoilla on aina tuorein ja oikea aineisto, oikeaan aikaan saatavilla”, Alanen toteaa. ”Voimme nyt olla varmoja siitä, että materiaali on samannäköistä ja -tyylistä kaikkialla maailmassa.”

Materiaalin käsittelyyn ja lähettämiseen kuluva aika on vähentynyt, kun materiaalin tuottajatahojen täytyy ladata aineisto palveluun vain kerran tyydyttääkseen aineiston tarpeen kaikkialla maailmassa. ”Vapautunutta aikaa on voitu käyttää uuden keksimiseen ja brändityöhön”, Alanen toteaa. Hän ei näe nykyiselle toimintamallille vaihtoehtoja. ”Sinebrychoffilla me näemme tämän välttämättömyytenä. Tämä on meidän tapamme toimia.”

 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani