Brändinhallinta on muutakin kuin visuaalisen ilmeen vartiointia

Digitaalinen aineistonhallinnan ekosysteemi on loistava työjuhta esimerkiksi brändi-ilmeen yhtenäistämiseen. Se raksuttaa väsymättä 24/7 ja vapauttaa asiantuntijat tuottavampiin hommiin. Mutta riittääkö pelkkä visuaalisesta ilmeestä huolehtiminen tavoitteelliselle brändinhallinnalle? Miten sähköistyvän (brändi)maailman nopeisiin muutoksiin kannattaa vastata?

Visuaalinen ilme on usein brändin näkyvin osa. Se ei kuitenkaan ole brändin ainoa, eikä aina edes tärkein ilmentymä. Viestinnän pohjana tulee olla brändin tyylin ja siihen sopivan käyttäytymisen sisäistäminen. Brändiin voi liittyä ääniä, makuja ja tuoksuja. Varsinkin palvelubrändeissä korostuu ympäröivä tila ja henkilökunnan toiminta. Sähköisissä palveluissa jopa visuaalista ilmettä vahvemmin asiakaskokemukseen ja asiakkaan brändimielikuvaan vaikuttaa se, miten sujuvasti palvelu etenee tai miten virheet korjataan ja ongelmat ratkaistaan.

Brändinhallinta on visuaalisen ilmeen hallintaa laajempi kokonaisuus. Miten varmistat, että jokainen miljöösi paitsi näyttää, myös tuoksuu ja kuulostaa halutulta? Tai että henkilökuntasi toimii brändin arvojen ja tavoitteiden mukaisesti tilanteessa kuin tilanteessa? Onhan asiakaspalvelusi valmistautunut vastaamaan puheluihin brändin mukaisesti, iloisesti ja pirteästi, luottamusta herättävästi tai kohteliaan välittävästi?

Onneksi keskeneräisessä maailmassa myös brändinhallintaa voi kehittää pala kerrallaan. Visuaalisen ilmeen hallinta on jo iso askel oikeaan suuntaan. Hyvä hetki tarkistaa, että brändi-ilme ja ohjeistus vastaavat kaikkiin tarpeisiin, on esimerkiksi sähköisen aineistonhallinnan ekosysteemin käyttöönottovaihe.

Visuaalisia ilmeitä on perinteisesti suunniteltu pitkälti painetun median vaatimusten pohjalta. Digitaalinen viestintä asettaa uudenlaisia rajoituksia ja haasteita brändi-ilmeelle ja nämä pitää ottaa huomioon päivitysvaiheessa. Sähköisessä ympäristössä esimerkiksi värien toistumiselle, logon, grafiikan ja kuvien koolle ja tarkkuudelle sekä kirjasimien käytölle on tiukempia reunaehtoja kuin printtimaailmassa. Myös ympäröivän visuaalisuuden ja viestien hallinta on digimediassa usein haasteellisempaa. Brändi-ilmeen pitäisi säilyä tunnistettavana ja erottua muista hyvin erilaisissa ja muuttuvissa (responsiivisissa) ympäristöissä.

Digitaalisen aineistonhallinnan ekosysteemissä brändin visuaalisen ilmeen yhtenäisyys varmistetaan esimerkiksi dynaamisilla tuotepohjilla. Niillä käyttäjät pystyvät tuottamaan brändihallittua materiaalia ilman taito-ohjelmia tai graafista osaamista. Digitaalisen aineistonhallinnan tuottama hyöty ei jää tähän: kun kaikki ajantasainen markkinointimateriaali, brändiaineisto ja -ohjeistus löytyvät yhdestä paikasta ja ovat helposti jaettavissa koko ekosysteemille, verkostosi brändiosaaminen kasvaa ja yhtenäistyy.

Brändinhallinnan kehittämisessä kannattaa hyödyntää digitaalisen aineistonhallinnan mittaus- ja raportointityökaluja. Perusta päätöksesi arvailun sijaan mitattuun tietoon toimivimmasta brändiviestistä tai kohderyhmän parhaiten tavoittavasta viestintäkanavasta. Kasvata brändinhallinnan osaamistasi askel kerrallaan kohti vastuullista, jatkuvasti kehittyvää toimintamallia.

Jos haluat kuulla lisää digiviisaista ratkaisuistamme, ota yhteyttä myyntijohtajaamme Matti Tammisaloon (p. 050 583 8319, matti.tammisalo@gredi.fi).

Jos olet kiinnostunut brändin visuaalisen ilmeen rakentamisesta ja johtamisesta, aihetta käsitellään tarkemmin esimerkiksi Juha Pohjolan kirjassa ”Brändin ilmeen johtaminen” (Alma Talent Oy 2019).

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani