Brändipääoma kriisin keskellä

Yhdessä ulos koronatunnelista

Korona iskee lujaa monen yrityksen toimintaan, mutta avaa myös tilaisuuden miettiä asiakkaiden tarpeita uudella tavalla. Virus tarjoaa mahdollisuuden teoille, jotka kasvattavat luottamuksen, vastuun ja läheisyyden tunnemielikuvia, noita brändipääoman kenties kaikkein kestävimpiä ulottuvuuksia.

Teko voi olla yksinkertainen. Lähikauppiaani asensi jo kuukausi sitten ovensuuhun käsidesilaitteen. Vähän ajan kuluttua ilmestyi kyltti, jossa aamun ensimmäiset tunnit varattiin vain yli 70-vuotiaille asiakkaille. Tällaiset teot avittavat tunnemielikuvan rakentumista, jonka huomasin näkyvän myös omassa puheessani. Enää en puhu lähikaupasta vaan lähikauppiaastani.

Ekosysteemi hyötykäyttöön

Virus on myös hyvä suurennuslasi, joka tuo selvemmin näkyviin verkostojen, kumppanuuksien ja ekosysteemien merkityksen.

Ekosysteemeissä yritykset, niiden kumppanit ja asiakkaat hakevat yhteistyön tuomaa arvoa. Yhteistyö ei tähtää nopeaan voittoon, vaan tuoreisiin ideoihin, toimintamalleihin ja lopulta tuotteisiin. Niiden synnyttäminen vaatii pitkäjänteistä vuorovaikutusta. Sen onnistumisen välttämätön ehto ei ole oman agendan tyrkyttäminen, vaan kuuntelemisen taito. Ihminen muistaa erityisen hyvin sen, milloin hän on tullut kuulluksi. Siksi tärkein asia, jonka ekosysteemin rakentaja voi tällä hetkellä tehdä, on ottaa luuri käteen ja kysyä yhteistyökumppanilta: Mitä kuuluu?

Markkinoinnin matematiikkaa: nyt on paras jakaa ja kertoa

Kriisin keskellä markkinointi muuntuu siis entistä enemmän jakamiseksi ja yhdessä tekemiseksi. Ne rakentavat kestävää vuorovaikutusta niin henkilökohtaisessa elämässä kuin asiakassuhteissa. Kuunnellaan ja jeesataan kumppania ja joustetaan mahdollisuuksien mukaan omista tarpeista. Kehitetään ideoita siitä, miten kömpiä koronatunnelista ulos. Yhdessä.

Professori Janne Seppänen on Suomen johtavia visuaalisen kulttuurin ja mediayhteiskunnan tutkijoita. Hän kouluttaa journalisteja Tampereen yliopistossa ja kirjoittaa suosittua Mediayhteiskunta-blogia. Päätyönsä ohella hän konsultoi yrityksiä ja julkishallinnon organisaatioita brändin rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä. Seppänen rakentaa parhaillaan muun muassa omiin tutkimuksiinsa perustuvaa visuaalisen brändin analysoinnin työkalua.

«
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani