Miten digiviisas brändinvartija varautuu tulevaisuuteen?

Viestinnän pelikenttä on viime vuosina pirstaloitunut voimakkaasti. Kehittyvät teknologiat ovat synnyttäneet uusia kanavia ja viestinnän työkaluja. Vanhat mediat sinnittelevät hengissä, osa edelleen merkittävässä asemassa. Pätevien vaihtoehtojen runsaus asettaa erityisiä haasteita kanavahallinnalle ja viestien monistamiselle eri formaatteihin. Miten johdat kokonaisuutta niin, etteivät kattavan viestinnän vaatimukset paisu infernaalisiksi ja yhtenäisen brändin hallinta on edelleen mahdollista?

Viestintävälineiden ja -kanavien ohella myös brändinhallinta on muutoksessa. Tavoittaaksesi asiakkaasi brändisi pitää jalkauttaa lukuisiin medioihin – vain yhteen tai kahteen kanavaan perustuvan viestinnän aika on ohitse. Osassa viestintäväylistä, kuten sosiaalisessa mediassa, brändin täydellinen hallinta on jopa mahdotonta. Kun asiakkaasta on tullut aktiivinen toimija ja some-kanavien sisällöntuottaja, brändiviestinnän aitous ja rehellisyys korostuvat. Virheistä ja puutteista jää helposti kiinni.

Asiakkaan brändimielikuva rakentuu kaikista brändiin liittyvistä kokemuksista ja mielikuvista, joihin hän ajan mittaan törmää. Pelkkä huolella mietitty visuaalinen ilme ja tavoitemielikuvaa vahvistavat markkinointiponnistelut eivät enää riitä. Asiakkaan kokemus ja mielikuva brändistä voivat muodostua hyvin erilaiseksi kuin tuotteen tai palvelun omistaja on tarkoittanut. Kun asiakkaat pystyvät viestimään kokemuksistaan hetkessä maailmanlaajuisesti, brändinhallinnasta on tullut entistä enemmän maineenhallintaa.

Myös brändiin liittyvät henkilöt vaikuttavat asiakkaan mielikuvaan. Yrityksesi jokainen työntekijä edustaa brändiäsi – tahtomattaankin. Ketjuun voidaan lisätä jälleenmyyjäsi ja heidän työntekijänsä. Tai tuotteeseesi liittyvän huoltopalvelun edustajat. Näiden osapuolten välittämän mielikuvan koordinointi brändisi arvojen ja tavoitteiden mukaisesti asettaa melkoisia vaatimuksia brändinhallinnallesi.

Onneksi teknologia tarjoaa myös ratkaisuja. Kun yrityksen jokainen työntekijä on potentiaalinen brändilähettiläs, bränditietous ja ilmeeltään yhtenäinen materiaali leviää kaikkien ulottuville Gredi Content HUBin kaltaisilla digitaalisilla ekosysteemialustoilla. Sähköiset työkalut, tekoäly ja automaatio helpottavat merkittävästi viestien kohdentamista ja räätälöintiä. Oikein hyödynnettynä ne mahdollistavat uudentasoisen kustannustehokkaan personoinnin. Tai käyttäjäkohtaisten ja jopa vastaanottajan itsensä valitsemien sisältöjen luomisen. Myös brändinhallinnan rutiinit nopeutuvat ja virheet vähenevät, kun ainakin osa tehtävistä siirtyy tekoälylle.

Vahva ja hyvin johdettu brändi kasvaa kilpailijoitaan nopeammin. Se on myös rekrytointietu. Brändinhallinnassa on edelleen pohjimmiltaan kyse erottuvan, mieliinpainuvan ja tunnetun brändin rakentamisesta. Pelikenttä on vain laajentunut ja monimutkaistunut. Johdettavaa ja hallittavaa on entistä enemmän. Kun automatisoit aineistonhallinnan ekosysteemiin perusrutiinit, yhtenäistät toimintamallit ja suunnittelet osaamisen kehittämisen polun, olet jo ottanut ison askeleen kohti digiviisasta brändinhallintaa.

Tutustu asiakkaidemme brändinhallintaa mullistaneisiin ratkaisuihin täältä.  Tai ota yhteyttä myyntijohtajaamme Matti Tammisaloon (p. 050 583 8319, matti.tammisalo@gredi.fi), niin kuulet lisää digiviisaista palveluistamme.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani