Kaikki samalle lähtöviivalle

Seikkailujen sankari Indiana Jones hymyilisi onnellisena, jos näkisi, kun Gredin omistavan Sontek-yritysryhmän perustaja Petri Kiikka osallistuu kartanlukijana isänsä Martti Kiikan ajamassa Volvossa maailman kovimpaan vintage- ja classic-autojen kestävyyskisaan. Rallin nimi on Peking to Paris, se halkoo 11 maata, kestää 36 päivää ja mittaa 12000 kilometriä. Indiana Jones ei voi nähdä tätä kisaa, mutta sinä voit. 

Peking to Paris ralli

Ääriolosuhteissa ja maailman katolla

Ensimmäistä kertaa Peking to Paris -ralli ajettiin 1907. Suomalaisille rallin reitti on historiallinen, sillä Suomen marsalkka Mannerheim ratsasti hevosen selässä saman reitin juuri vuotta aiemmin.

Nyt seitsemättä kertaa järjestettävä Peking to Paris -ralli tuo matkamittariin 12000-13000 kilometriä, riippuen reittivalinnoista ja siitä, eksyykö. Martti ja Petri Kiikka on ainoa ajotiimi Suomesta tässä 120 autoa kokoavassa legendaarisessa rallissa. Martin vinkistä ralli saapuu 28.-29.6.2019 Suomeen ja Hyvinkäälle, ensimmäistä kertaa rallin historiassa.

”Mukana näissä ralleissa on monenlaisia ajajia”, aloittaa Martti Kiikka. ” Yhdellä kaverilla puuttui viime rallissa passi, eikä hän meinannut päästä lähtemään. Kyseessä oli erään maan kuningas, joka ei voinut olla maasta pois 30 päivää pitempään, muuten valtakunnassa olisi mahti vaihtunut. Osallistujiin kuuluu myös entisiä Formula-tallien suunnittelijoita ja tallipäälliköitä. Kaikki ovat samalla lähtöviivalla. Osa kisan viehätyksestä on siinä, että olet osa porukkaa. Titteleitä ei ole.”

120 autoa starttaa 2.6.2019 Kiinan Pekingistä. Numerolla 59 starttaa Kiikkojen Volvo PV544 vuosimallia 1962. ”Arviolta 10% autoista jää matkan varrelle, syystä tai toisesta. Ranskan Pariisissa saavutetaan maali 7.7.2019. Usean tuhannen kilometrin osuuksilla maanteitä ei ole. Paitsi kamelien kulkemat reitit. Volvo kahlaa jokia, joissa ei ole siltoja. Tämä kisa on osittain mutaa ja työntämistä”, sanoo Petri Kiikka. Kuulostaako elokuvalta?

Ajokelejä on tyynestä hiekkamyrskyihin. Jo pelkästään jopa yli neljän kilometrin vuorenhuipuilla varustettu Mongolia on niin suuri maa ajaa halki, että siihen mahtuu kaikkea suosta viidakkoon. Sekä osa maailman suurimpiin aavikoihin kuuluvaa Gobin autiomaata.

Työnjako on se, että Petri ajaa asfaltit ja Martti muut materiaalit.

Passeihin tulee paljon leimoja. ”Ja missä rajaa ei ole, se tehdään”, sanoo Martti Kiikka. Hän kiittää kisan järjestäjiä, joiden kokemus on näissä asioissa maailman järein.

Peking to Paris ralli

Mistä kaikki alkoi?

”Autoharrastus lähti meillä vähän vahingossa liikkeelle. Minä ja siskoni ostimme faijalle 50-vuotislahjaksi MGB-avoauton. Faija päätti sitten lähteä ajamaan rallia sillä”, Petri Kiikka kertoo. ”Ja Petri lähti mukaan omalla Volvo Amazonillaan. Petri oli alta 20-vee ja juuri saanut ajokortin”, hymyilee Martti Kiikka. Molemmat tykkäävät isoista museoautoista, ja lisäksi Petrillä on Martin matkoilta lahjaksi saatuna iso Matchbox-pikkuautokokoelma.

”Museoautoissa kiehtoo sama mikä vanhassa ajassa. Elämä oli yksinkertaisempaa ja helpompaa, ja autot tehtiin kestämään”, sanoo Martti Kiikka. ”Noilla vanhan ajan leluilla on sielu ja luonnetta, ne ovat oman aikansa Beatles, joka kestää yli aikojen”, lisää Petri Kiikka.

Peking to Paris ralli

Peking to Paris ralli – Millä pärjää matkan päällä?

Martilla on seinällään rekisterilaatat jo 15 pitkästä kisasta. Martin pitkä on yli 10000 kilometriä. Entä Petrillä? ”Tämä on ensimmäinen pitkä kisani. Mutta harjoiteltu on paljon rata-ajoja.”

Kova kisa huutaa henkistä kanttia. ”Erään Lancia-kuskin kartturin hermot pettivät jo ensimmäisenä kisapäivänä ja tuli riitaa, joten kuski ajoi yksin läpi kisan ja pääsi kolareista huolimatta maaliin asti. Tämä on minulle ensimmäinen pitkä kisa poikani kanssa. Voi olla, että menee loistavasti. Voi olla, että riidelläänkin. Umpiväsyneenä ihminen hölmöilee. Kokemusta onneksi on. Vaimon kanssa on ajettu aiemmat kisat, ja edelleen olemme onnellisesti naimisissa”, sanoo Martti Kiikka. Nyt vaimo tulee fanibussilla Ulaanbaatarista Novosibirskiin kannustamaan.

”Tässä kisassa ajetaan jopa 900 kilometriä päivässä. Jos juututaan mutaan tai vajotaan hiekkaan, työnnetään tai vedetään auto ahdingosta lihasvoimalla, ja ajetaan muut kiinni”, sanoo Petri Kiikka. Mukana on myös aika-ajoja suljetuilla erikoiskokeilla. Ratkaisevaa on sekä kestävyys että nopeus.

Onko kuuluisa sähköteippi tärkein autonkorjausväline? ”Kun Gobin autiomaassa moottorimme putosi, hävisimme 17 minuuttia kisa-aikaa, kun tunkkasimme auton ylös ja kiinnitimme moottorin. Auton pitää olla yksinkertaisin mahdollinen! Automme on rakennettu niin, että takapenkin alla on tärkeille varaosille tilaa. Yksinkertaiset laitteet, jakoavain, ruuvimeisseli ja teippi on oltava mukana. Jousitus ja sähköt hajoavat varmasti. Polttoaine on taatusti roskaista ja surkeaa. Siksi mielikuvitus on tärkein väline. MacGyverin luonteella pärjää hyvin”, nauraa Martti Kiikka.

Entä mitä ominaisuuksia kartturilta vaaditaan? ”Kun asiat menevät hyvin, riittää, että erottaa vasemman ja oikean, ja katsoo matkamittariin. Kun menee huonosti, pitää osata improvisoida”, sanoo Petri Kiikka.

Kiikat ajavat nuorten ja maailmanrauhan hyväksi

Kiikan Martille ja Petrille on tärkeää ajaa tämä kisa, jolla he tukevat hyväntekeväisyyttä ja tekevät tunnetuksi suomalaisten nuorten tueksi perustettua tärkeää toimintaa. Kohteita Kiikoilla on nyt kaksi: www.koulutuselamaan.fi ja www.reservinmentorit.fi. Kisan aikana Kiikan Volvon kyljessä loistaa tarra ”The wheels rotate for world peace”. ”Jokainen voi vaikuttaa omalla tekemisellään, jopa maailmanrauhaan”, kannustaa Martti Kiikka.

Peking to Paris ralli

Kaikki 100% yhdessä paikassa

Kuten loistava aineiston- ja brändinhallintapalvelu Gredi Content HUB kokoaa kaikki aineistot yhteen paikkaan, tämä legendaarinen kisa kokoaa kaikki autot yhteen paikkaan.

Kannattaa tulla katsomaan, kun 120 miinus ne 10% halki ääriolosuhteiden seikkaillutta autoa käy kuumana Hyvinkään Sveitsissä ja Vauhtipuistossa 28.-29.6.2019. Lauantaina 29.6.2019 ajetaan Hyvinkäällä myös aika-ajot! Mukana Peking to Paris -rallissa automerkeistä on Kiikan Volvon lisäksi Alfa Romeo, Buick, Bentley, Ferrari, Jaguar, Mercedes Benz, MGB, Morris, Oldsmobile, Pontiac, Porsche, Rolls Royce ja Rover. ”Muutamia mainitakseni. Sekä 1907 ensimmäisessä kisassa ajaneen Contal Mototrin näköisauto. 1907 kisan Contal Mototri jäi Gobin autiomaahan, ja miehet kävelivät Pekingiin lähes menehtyen. Nyt autolla on toinen mahdollisuus. Kaksi hollantilaista lähtee sillä yrittämään”, vinkkaa Petri Kiikka.

Koska elämä on seikkailu, mikä on paras vinkki matkan päältä? ”Älä käytä kyynärpäitä. Saatat olla seuraavassa paikassa pulassa saman ihmisen kanssa, jonka olet juuri ohitellut kyynärpäätaktiikalla”, summaa viisaasti Martti Kiikka.

Kiinnostuitko? Lue lisää!

Miten kisassa kävi? Lue tulosjuttu ja Kiikkojen haastattelu https://www.gredi.fi/onnellisesti-maalissa/

Rallin järjestäjä www.endurorally.com

Peking to Paris -rallin osallistujat ja autot: https://www.endurorally.com/events/the-7th-peking-to-paris-motor-challenge/

Hyvinkään vauhtipuisto: https://hyua.fi/vauhtipuisto/

Kiikan hyväntekeväisyyskohteet: www.koulutuselamaan.fi/pekingtoparis ja www.reservinmentorit.fi

IG ja FB: @pekingtoparisfi

Sontek-yritykset: http://www.sontek.fi/

Gredi Content HUB tutuksi 1 minuutissa -video: https://www.gredi.fi/gredi-content-hub-tutuksi/

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani