Onnellisesti maalissa – 11 maan, 36 päivän ja yli 14 000 kilometrin seikkailu

Monta mutkaa ja melkein kaikkialta hajonnut ja korjattu auto. Upeita kokemuksia viisaampana palasi Suomeen Gredin omistavan Sontek-yritysryhmän perustaja Petri Kiikka. Petri osallistui kartanlukijana isänsä Martti Kiikan ajamassa Volvossa maailman kovimpaan vintage- ja classic-autojen kestävyyskisaan Peking to Paris -ralliin.

Peking to Paris ralli

Nyt seitsemättä kertaa järjestettävä Peking to Paris -ralli toi matkamittariin yli 14 000 kilometriä. Ajoa oli jopa 650 kilometriä päivässä. Martti ja Petri Kiikka oli ainoa ajotiimi Suomesta.

Autot starttasivat 2.6.2019 Kiinan Pekingistä, ja Ranskan Pariisissa tultiin maaliin 7.7.2019. Numerolla 59 startannut Kiikkojen Volvo PV544 vuosimallia 1962 tuli classic-autojen luokassa omassa sarjassaan neljänneksi. Se on loistosijoitus kisassa, jossa läheskään kaikki eivät pääse maaliin. Ensimmäiset autot hyytyivät jo Kiinaan. Kolhuitta ei selvitty, ja muiden osien muassa pakoputki hajosi Volvosta neljä kertaa.

”Pekingistä lähti matkaan 120 autoa. Venäjältä Suomeen saapui 90. Pariisin maaliviivan ylitys jäi monelle haaveeksi”, Petri Kiikka aloittaa. Ralli kävi 28.-29.6.2019 Suomen Hyvinkäällä, ensi kertaa ikinä. Kiikan miehiä vastaanottamassa oli rallikansan ja chearleaderien lisäksi eduskunnan puhemies Matti Vanhanen ja rallilegenda Simo Lampinen. Hyvinkäältä jatkettiin ajoa halki Euroopan. Mutta mitä tapahtui sitä ennen?

Idässä kaikki on toisin – vai onko?

Ennen kuin päästiin Hyvinkäälle asti, oli edessä kovat koettelemukset halki Kiinan, Mongolian, Kazakhstanin ja Venäjän. ”80% selviämisestä riippuu hyvistä etukäteisvalmisteluista, oli sitten kyseessä auto, polttoaine tai muonahuolto. Kiinassa ei saa ajaa ilman kiinalaista ajokorttia, joten siellä kaikki saivat heti alkajaisiksi uuden ajokortin!” Petri kertoo.

”Monessa kaupungissa ja jopa tiettömien taivalten päässä oli vastassa kamera, väenpaljous ja hurraavat lapset”, Petri hymyilee. Välillä suunnistettiin paperikartalla, välillä kännykän GPS:llä, ja välillä arvattiin, koska Martti ja Petri eivät osaa kiinaa eikä venäjää. Niinpä tuli ajettua kunniakierrokset Pekingissä ja Pietarissa. Aamuisin järjestäjä antoi lisäyksiä reittikarttaan, jos reittiä oli muutettu vaikkapa tulvan takia.

”Mongolia oli autolle kovin paikka. Jatkuva ryske sata kilometriä tunnissa koettelee. Alustan pitää olla toisaalta joustava, toisaalta kestävä. Runko vääntyi pahasti. Maavara putosi reilusti pienemmäksi. Katto olisi pitänyt tukevoittaa kaatojen varalta. Onni oli, ettei moottori leikannut kiinni”, Martti paljastaa.

Säät yllättivät. ”Oli tosi hyvät kelit, eikä tällä kertaa tullut hiekkamyrskyjä. Yhdellä erikoiskokeella auto oli niin rajusti ravassa, että ajo siellä oli pahempaa kuin talvi-Suomessa. Pakkasen rajamailla käytiin vuoristossa, ja räntää satoi. Ukkosmyrskytkin osuivat vasta ehtoolla, ei ajon aikana”, Petri sanoo.

Raju kisa syö miehiä ja autoja

Kilpailupäivät saattoivat venyä jopa 12 tuntiin. Osa ajettiin aika-ajoina, osa nopeus-ja-tarkkuus -ajoina, joissa sai sakkoja, jos tuli maaliin liian myöhään. Tai liian aikaisin. ”Rattia piti vääntää väsyneenäkin. Adrenaliini piti onneksi valppaana”, tilittää Martti. ”Söimme leirissä aina tukevan aamiaisen. Ajoon otimme mukaan vain sokeroitua jääteetä, vettä ja keitettyjä munia. Aikaa ei ollut yleensä edes ruokataukoon”, Petri kertoo. ”Turkinpippureita piti tuoda Suomesta, säännöstelimme niitä Hyvinkäälle asti.”

”Iloinen yllätys oli, että kroppa kesti ja koen vointini matkan jälkeenkin erinomaiseksi”, Martti summaa. ”Ei me saatu isoja tappeluja aikaiseksi mistään. Arvot tässä elämässä kun meillä kummallakin ovat samat eri ikäluokasta huolimatta, niin sujui hyvin”, Petri summaa.

Erikoisia tyyppejä ja käsitöitä

Kisan ykkössuosikki oli 87-vuotias Gerry Crown, joka voitti classic-autojen luokan. Gerryllä on pitkä voittohistoria, ja nyt hän ajoi Leylandilla, jossa oli kisan vahvin moottori. Ne autot, jotka tulivat parhaille pistesijoille, kuten Gerryn auto, oli käytännössä rakennettu itse. Moni myös huolsi autoaan leirissä. Auto pukille, renkaat irti, mutterien kunnon katselmus. Ja sama uusiksi joka ilta. ”Muista autoista höyryllä kulkeva kummitus oli lehdistön suosikki, ja ekstrahuollolla sekin selvisi maaliin”, Martti kertoo.

Vaikka vauhti oli kova ja kolhuja saatiin, kisassa ei tullut yhtään kuollutta, paitsi miljoonat tuulilaseihin iskeytyneet hyttyset. ”Kisan pahin tilanne oli, kun belgialainen Porsche-kuljettaja ajoi auton katolleen, ja joutui itsekin leikkaukseen. Mutta jatkoi sen jälkeen kisaa toisella autolla”, Petri kertoo.

”Kilpailijat jännittivät alussa ja se näkyi tiukkana keskittymisenä. Euroopassa jo yhdessä kokemamme avasi uusia ihmissuhteita. Toki autoista puhuttiin, mutta myös talouden, ympäristön ja koko ihmiskunnan haasteista ja muutoksesta, jossa elämme” Martti pohtii.

”Joka maassa meitä kohdeltiin hyvin. Yleisön paljous oli häkellyttävää! Mitä syrjäisempi paikka, sitä parempi kohtelu. Savimajassa asuvat perheet näyttivät onnellisilta, vaikka varmaan talous on tiukalla ja eliniän odote alhainen”, Martti ja Petri tuumaavat. ”Syrjäkylien autokorjaajat auttoivat innolla ja ilmaiseksi. Sattui, kun selvästi niukoissa oloissa elävät ihmiset eivät antaneet maksaa avusta”, Petri sanoo.

Mikä on paras oppi matkan päältä? ”Vaikka kuinka on kiire, istu alas ja mieti minuutti, ennen kuin teet. Sata kilsaa täysillä väärään suuntaan ei ole paras ratkaisu”, vitsailee Petri ihan tosissaan.

Hyvähän kiertää

 Hyväntekeväisyys on sääntö eikä poikkeus tässä kisassa. Moni kilpailija hyödynsi rallia omiin hyväntekeväisyysprojekteihinsa ja kirjoitti projekteista blogeissaan. Kiikat ajoivat tämän kisan nuorten ja maailmanrauhan hyväksi.

Lähtisitkö uudestaan?

”Ai hetikö? Tottakai! Olisi mahtava perinne perheessä, jos vaikka 10 vuoden päästä menisin tyttäreni kanssa ajamaan saman rallin”, Petri sanoo. Martti tunnustaa puhuneensa Petrin kanssa matkalla monista uusista ralleista. Eihän se vaatisi kuin vähän yli 1000 tuntia auton laittoa kisakuntoon seuraavan kolmen vuoden aikana.

Kaikki 100% yhdessä paikassa ja globaalisti

 

Peking to Paris -kisassa kaikki samalla lähtöviivalla olleet autot eivät selvinneet maaliin. Osa eksyi, osa hajosi ja osa kerta kaikkiaan hyytyi rankassa rasituksessa.

Kovassa käytössä tavallisia hyytymis-, hajoamis- ja katoamisongelmia ei tule, kun organisaatioon ja sen ekosysteemiin on viritetty käyttöön Gredi Content HUB. Gredi Content HUBiin kootaan kaikki aineistot yhteen paikkaan. Sieltä markkinointi, viestintä, myynti ja kumppanit sekä medioiden toimittajat voivat niitä helposti hakea, kätevästi käyttää ja vastuullisesti jakaa kaikille tarvitseville. Oli sitten kyseessä kuvat, videot tai muut aineistot.

Kiinnostuitko? Lue lisää!

Gredi Content HUB tutuksi 1 minuutissa -video: https://www.gredi.fi/gredi-content-hub-tutuksi/

Peking to Paris -rallin järjestäjä www.endurorally.com

Peking to Paris -rallin tulokset, reitti, ralliraportit, kuvat, videot ja kilpailijoiden blogit: https://www.endurorally.com/events/the-7th-peking-to-paris-motor-challenge/

Kiikan miesten ajopäiväkirja ja kuvia: www.koulutuselamaan.fi/pekingtoparis

Kiikan hyväntekeväisyyskohteet: www.koulutuselamaan.fi ja www.reservinmentorit.fi

Sontek-yritykset: http://www.sontek.fi/

«
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani