Miten rakennat toimivan markkinoinnin ja brändinhallinnan ekosysteemin?
Markkinoinnin ja brändinhallinnan ekosysteemi kannattaa perustaa sähköiselle alustalle, jolla tieto liikkuu avoimesti, sujuvasti ja tietoturvallisesti. Digitaalisen aineistonhallinnan hubissa yhdistyvät eri tiedon lähteet. Ekosysteemissä syntyvä arvokas sähköinen omaisuus on siellä ajasta ja paikasta riippumatta kaikkien ulottuvilla.
Markkinoinnin ja brändinhallinnan ekosysteemin suunnitteluun kannattaa uhrata tovi. Valmiiksi mietitty prosessi ja toimintamallit helpottavat yhteisten käytäntöjen rakentumista. Verkoston jäsenten kokoonpano kannattaa miettiä tarkkaan, jotta mukana on varmasti kaikki tarvittavat, toisiaan tukevat osapuolet. Osaamiseltaan ja resursseiltaan vajaa verkosto ei toimi tehokkaasti.
Tehokas ekosysteemi vaatii sähköisen alustan, joka täyttää markkinoinnin tarpeet. Digitaalisen brändin- ja aineistonhallinnan järjestelmästä rakennetaan hubi, jossa liikkuu markkinoinnin aineistojen, kuvien, videoiden ja taittopohjien lisäksi markkinoinnin ja brändin tarvitsemaa taustatietoa. Esimerkiksi asiakastiedosta on hyötyä kohderyhmien rajauksessa ja markkinointiviestien personoinnissa. Hubiin integroituja hinta- ja tuotetietoja voivat hyödyntää myös myynti, jälleenmyyjät ja loppukäyttäjät.
Kun perusasiat ovat kunnossa, voit keskittyä markkinointiprosessisi viilaamiseen:
1. Aloita listaamalla kohdeasiakasryhmäsi. Ota huomioon koko ekosysteemisi tarjooma ja valitse kanavat, joilla tavoitat asiakkaasi parhaiten. Voit myös avata sähköisen alustasi asiakkaittesi käyttöön ja kerätä esimerkiksi palautteen suoraan alustallesi.
2. Seuraavaksi keskity siihen, mitä viestit. Kuvaa ja listaa viestit ja aineistot, joita hubisi kautta kulkee valitsemiisi kanaviin. Listaa materiaalit, tuotepohjat, kuvat, tekstit ynnä muut, joita tarvitset viestisi luomiseen. Suunnittele viestisi niin, että ydinsanoma säilyy muuttumattomana ja visuaalinen ilme tunnistettavana kanavasta riippumatta.
3. Vastuuta tekijät. Listaa edellisen kohdan viestien tuottamiseen tarvittavat henkilöt. Jaa ja vastuuta kunkin rooli selkeästi ja määrittele, missä vaiheessa prosessia kukin astuu mukaan kuvaan.
4. Kerää sisällöntuotannon vaatimat taustatiedot. Tarkista, että hubistasi löytyvät ajantasaiset aineistovaatimukset ja tuotepohjat eri julkaisukanaviin. Tarvittaessa päivitä ne. Kokoa ajantasaiset tuotetiedot ja kuvamateriaali.
5. Personoi älykkäästi. Huolella rakennettu sähköinen alusta mahdollistaa tarkan ja pitkälle viedyn viestien personoinnin. Asiakasrekisterisi laadusta riippuen voit kohdistaa viestejäsi hyvinkin terävästi asiakkaasi aiemman ostohistorian perusteella. Hyödynnä tietoa esimerkiksi oheispalvelujen tai -tuotteiden myynnissä. Ole erityisen huolellinen siinä, ettet kuormita asiakastasi sellaisten tuotteiden viesteillä, jotka hän on jo ostanut.
6. Avaa markkinoinnin pelikenttäsi muille osallistujille. Huolehdi siitä, että yhteiset pelisäännöt ovat kaikkien tiedossa ja muistuta niistä säännöllisesti alkuvaiheessa. Esimerkiksi kommentointi- ja keskustelukäytäntöjen yhtenäisyydestä kannattaa pitää tiukasti kiinni. Törmäät todennäköisesti varsinkin alussa muutosvastarintaan, joten varaudu perustelemaan alustasi tuomia hyötyjä moneen kertaan.
7. Kytke markkinointiautomaatio kanaviisi. Käynnistä sisällöntuotanto ja automatisoi viestiesi ulkoasun muotoilu aineistonhallinnan hubissasi. Aineistonhallinta versioi viestisi haluamiisi kanaviin ja julkaisee ne ajastetusti etukäteen määrittelemänäsi hetkenä.
8. Mittaa ja opi tuloksista. Seuraa viestejäsi, kuten uutiskirjeiden läpimenoa ja klikkauksia. Varmista, että asiakkaasi ostopolku on huolella viimeistely ja tuettu ostopäätökseen asti esimerkiksi verkosta löytyvällä laskeutumissivulla ja myyjän oikea-aikaisella yhteydenotolla. Pyydä palautetta kaikilta osapuolilta, jaa se ekosysteemissäsi välittömästi ja hyödynnä keräämäsi tieto palvelutuotantosi kehittämisessä.
Lataa uusi Digitaalinen ekosysteemi -opas tästä.
« Miten rakennat toimivan tuotantoekosysteemin?Tekoäly helpottaa ja nopeuttaa digitaalista aineistonhallintaa »