Puhelin 010 778 7100

Digiloikkia koulutuksessa

Markkinointi- ja oppimateriaalisi sähköistäminen lyhentää aineistojen tuotantoon ja hallinnointiin kuluvaa aikaa. Digitalisointi tehostaa jakelua ja säilyttää brändi-ilmeesi yhtenäisenä.

Oppimateriaalien digitalisointi on keskeinen keinosi, kun haluat tarjota opettajille ja opiskelijoille entistä parempia palveluita. Yhdessä ääripäässä ovat virtuaaliset oppimisympäristöt, jotka tarjoavat sähköisen oppimateriaalin lisäksi sähköisiä opetustiloja ja etäopiskelua.

digiloikkia koulutuksessa

Yksinkertaisempi ja arkipäiväisempi tarve on olemassa olevien oppimateriaalien digitalisointi ja jakelu. Silloin puhumme tekstitiedostoista, esityksistä ja pdf-muotoisesta materiaalista, kuten artikkeleista ja tutkimuksista. Digiloikkia koulutuksessa.

Oppimateriaalin sähköisen jakelun laatukriteerit voi jakaa pedagogisiin, sisällöllisiin ja välineellisiin laatukriteereihin*.

Hyvä digitaalisen aineistonhallinnan järjestelmä vastaa välineellisiin vaatimuksiin, joita ovat esimerkiksi:

  • Käyttäjä ohjaa tekemistä, ei tekniikka
  • Sähköiset aineistot ovat nopeasti ladattavissa ja avattavissa
  • Materiaalien sijainti on helppo muistaa
  • Aineisto soveltuu muodoltaan erilaisiin tilanteisiin, kuten sähköiseen ja tulostettuun käyttöön
  • Sisältö on graafisesti selkeää
  • Esitystapa ottaa huomioon erilaiset oppimistyylit ja käyttäjät

Yksinkertaisimmillaan digiloikka alkaa siitä, että keräät nykyisen sähköisen aineiston yhteen paikkaan. Lisäksi tarvitset pelisäännöt aineiston tuottamiseen, ylläpitoon ja jakeluun. Nämä vaatimukset ratkaiset yksinkertaisimmin digitaalisen aineistonhallinnan järjestelmällä.

Kun tehtäviisi kuuluu markkinointi- ja brändiaineiston hallinta, sähköinen aineistonhallinta helpottaa arkeasi esimerkiksi näin:

  • Hallitset oppilaitoksesi brändi-ilmettä johdonmukaisesti
  • Tarjoat ajantasaiset ja viimeistellyt materiaalit kaikkien käyttöön
  • Ylläpidät Word- ja PowerPoint-pohjia ja kuvapankkia
  • Säilytät ja jakelet digitalisoitua oppimateriaalia

Kun saat sujuvoitettua markkinointimateriaalisi tuotannon, voit loikata seuraavaksi esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin tai sähköiseen oppimateriaaliin. Kun pohja-aineisto on kunnossa, laajennat toimintamalliasi ja kasvatat tuottavuuttasi vaihe kerrallaan.
Digiloikka alkaa pienin askelein. Kaikkea ei tarvitse sähköistää kerralla, mutta vastuista, pelisäännöistä ja työvälineistä kannattaa sopia heti alussa.

* Lähde: Kristiina Karjalainen: Laadukasta verkko-oppimateriaalia tuottamassa. Lappeenrannan teknillisen yliopiston oppimiskeskus.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani