Digitaalisen älyn viisi askelmaa

Yrityksen digitaalisen aineistonhallinnan kokonaisuus sekä tapa toimia vaikuttavat merkittävästi markkinoinnin tehokkuuteen. Matkalla kohti digiviisasta toimintamallia, joka ottaa parhaan tehon irti digitaalisuudesta, on digitaalisen älyn viisi askelmaa. Lue seuraavasta, niin havaitset, onko omalla kehityspolullasi vielä tehostamisaskelmia jäljellä. Jos on, niin autamme mielellämme.

Digitaalisen älyn viisi askelmaa ohjaavat yritystäsi kohti tavoitetta eli jatkuvasti kehittyvää toimintamallia:

TASO 1: Ei toimintamallia
Jokainen projekti ja kampanja käynnistetään puhtaalta pöydältä. Graafinen ohje ohjaa toimintaa ja tuotosten yhdenmukaisuus yritysilmeen kanssa tarkistetaan tapauskohtaisesti. Viestintä perustuu sähköpostiin, ad hoc -projektiorganisaatioihin ja tapauskohtaisiin tavoitteisiin. Aineistot tallennetaan verkkolevylle samoin kuin kaikki työversiot.

TASO 2: Pelisäännöt
Projekteilla on ennakoitava aikataulu, jossa on selkeät seurantapisteet. Sisällöntuottajat tuntevat tavoitteet ja työhönsä kohdistuvat vaatimukset. Markkinoinnin, tuotehallinnan ja viestinnän aineistot versioidaan manuaalisesti ja tapauskohtaisesti.

TASO 3: Vakioitu aineistonhallinta
Käytössä on digitaalinen aineistonhallinnan ratkaisu (Digital Asset Management, DAM), joka tukee työskentelyä. Sitä käytetään versionhallintaan ja aineiston jakeluun. Kampanjoiden ja viestinnän perustehtäviä on joltakin osin automatisoitu. Tuotekuvauksille on selkeät ohjeet, joiden mukaan tuotteet on ainakin pääsääntöisesti kuvattu.

TASO 4: Vakioidut toimintamallit
Digitaalisen aineistonhallinnan (Digital Asset Management, DAM), ohella myös toiminnalle on olemassa valmis formaatti. Se tarkoittaa, että sisällöntuotannon hyväksyntäpisteet, tavoitteet ja tekniset vaatimukset on selkeästi asetettu ja viestitty. Brändiaineistoja hallitaan keskitetysti ja suurin osa aineistosta voidaan tuottaa ja hallita automaattisesti. Myös julkaisu esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin on automatisoitua ja tapahtuu suoraan digitaalisen aineistonhallinnan järjestelmästä.

TASO 5: Jatkuvasti kehittyvä
Jokainen projekti ja kampanja parantavat toimintamallia. Jokaisella osallistujalla on mahdollisuus puuttua epäkohtiin ja huonosti toimiviin prosessin osiin. Jokaisen projektin tuloksia verrataan aikaisempiin suorituksiin. Tuottavuutta mitataan, ja se paranee todistettavasti.

Digitaalisen älyn viisi askelmaa

Gredi on digitaalisen markkinoinnin ja digitaalisen aineistonhallinnan asiantuntija, joka tarjoaa apua näille kaikille tasoille. Gredin digitaalisen informaation hallinnan ratkaisut soveltuvat eri tasoilla olevien yritysten tarpeisiin, oli kyseessä materiaali-/aineisto-/kuvapankki, tuotetiedon hallinta (PIM), verkkokaupparatkaisu, monikanavajulkaisu, web-to-print, web-to-web tai älykäs arkistointi.

Lue lisää aiheesta ja tutustu digiviisaan päättäjän ja digitaalisen aineistonhallinnan oppaisiin täällä.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani