Miten kasvatat oppilaitoksesi arvoa ja kiinnostavuutta?

Viestintä oppilaille ja sidosryhmille on oppilaitoksen kärkitehtäviä. Mutta se on myös aikaa vaativa ja päivittäinen rutiini, jonka tehokkuus ja laatu vaihtelevat merkittävästi. Mitkä ovat tärkeimmät työvälineesi, kun haluat parantaa näkyvyyttäsi opiskelijaehdokkaiden ja yhteistyökumppaneiden silmissä?

oppilaitoksesi

Digitaalisaatio on tavoite, joka puskee päättäväisesti tietään oppilaitosten työlistalle. Ministeriöt ja työryhmät kehottavat pikaisiin sähköistymisloikkiin, joilla saamme suomalaista koulutusosaamisesta entistäkin houkuttelevampaa kotimaisilla ja ulkomaisilla opintomarkkinoilla.

Mutta mitä oikeastaan tarkoitamme, kun puhumme digitalisaatiosta?

Osiin purettuna digitalisaatio tarkoittaa ainakin osaamista sekä oikeita työvälineitä ja toimintamalleja. Sosiaalisen median asiantuntija Marko Suomi jakaa organisaation digiosaamisen neljään tasoon näin:

  • Perustaso tarkoittaa henkilökohtaisten digitaalisen työkalujen peruskäyttöä, kuten dokumentin kirjoittamista.
  • Toinen taso käsittää verkkotyöskentelyn taidot, kuten tiedon löytäminen, verkkoviestintä sekä kuvien ja muiden aineistojen jakaminen.
  • Kolmannella tasolla sujuu jo ryhmätyö verkossa, mukaan lukien jaettujen tietojen muokkauksen.
  • Neljännellä digitaalisen osaamisen tasolla työtä ohjaavat yhteiset verkkotyöskentelyn toimintatavat, joita myös noudatetaan.

Ei kuulosta järin monimutkaiselta. Ainakaan jos käytössä on oikeat työvälineet, joiden avulla aineistot ja toimintamallit pysyvät tiukasti hallinnassa. Ja jotka tukevat viestintää ja julkaisua verkossa.

Kun joku vielä huolehtii osaamisen riittävyydestä, pärjää organisaatiosi digivertailussa jo kiitettävästi.

Millä tasolla oma organisaatiosi on nyt? Tiedätkö, mikä on nopein ja kustannustehokkain tapa digitalisoida viestintääsi ja oppimateriaaleihisi liittyvät tehtävät?

Digitaalisen osaamisen hyödyt on helppo mitata. Organisaatiosi tuottavuus kasvaa kertaheitolla. Tuottamasi viestistä on vetovoimaista ja kertoo selkeästi oppilaitoksesi vahvuuksista ja osaamisesta. Se ei ole vähäinen ansio, sillä kiristyvä kilpailu pakottaa oppilaitoksetkin kilpailemaan opiskelijoista.

”Helsingin yliopisto pyrkii kaksinkertaistamaan kansainvälisten opiskelijoidensa määrän vuoteen 2020 mennessä.”
Taloussanomat 5.9.2016

Ei ole täysin yhdentekevää, miten kehität sähköistä brändiäsi ja viestintätaitojasi. Kun nostat koko organisaatiosi digitalisaation rappusissa reippaasti ylöspäin, pidät oppilaitoksesi toiminnan tehokkaana ja pysyt mukana kilpailussa.

Aloita digitalisoitumisesi nyt. Tee pikaisesti oma digitaalinen tilannekatsauksesi, jonka avulla asetat tavoitteet oppilaitoksesi sähköisten taitojen, työvälineiden ja toimintamallien kehittämiseen.

Lue lisää aiheesta ja tutustu digiviisaan päättäjän oppaaseen täällä.

*Lähde: Marko Suomi: Kenen vastuulla digitaitojen oppiminen on? Puheenvuoro Vaikuta & vaikutu -seminaarissa 29.9.2015.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani