Mitä on digiviisaus?
Työ automatisoituu ja tieto digitalisoituu. Syntyy paljon täysin sähköisiä tuotteita ja palveluita. Ne lisäävät älyä prosesseihin, projekteihin, fyysisiin tuotteisiin ja elinympäristöömme. Digitalisaatioksi nimetty ilmiö muokkaa työskentelyä toimialasta riippumatta. Tiedolla johtaminen luo uusia toimintatapoja ja mahdollisuuksia. Robotit korvaavat niin tehdas- kuin toimistotyöläisiä. Useimmat ammatit vaativat yhä enemmän syvällistä tietotekniikan osaamista.
Parhaimmillaan älykkäät tietojärjestelmät ja Lean-ajattelun kaltaiset tuotantomallit nostavat tuottavuutta sekä vähentävät asiantuntijatyön kannattamattomia rutiineja. Digitalisaatio tarjoaa päättäjälle ja tietotyöläiselle lukuisia uusia mahdollisuuksia. Ryhmätyö tehostuu. Markkinointi ja viestintä on entistä nopeampaa, personoidumpaa ja monikanavaista. Perinteinen printtimainonta ja -viestintä tekee tilaa sähköisille välineille. Brändit elävät vahvasti myös sosiaalisessa mediassa. Tyrkyttävä mainostaminen vaihtuu digiviisaaksi sisältömarkkinoinniksi. Ylilyövät markkinointipuheet korvataan faktapohjaisella tutkimustiedolla.
Asiakkaat osallistuvat keskusteluun, eikä viestintä ole vain myyjän taholta tapahtuvaa puskemista. Ostajat ja kumppanit voivat olla mukana keskustelussa, jonka tarkoituksena on vahvistaa asiakasuskollisuutta ja -tyytyväisyyttä sekä tarjota eväät asiakaslähtöiseen tuotekehitykseen. Kollektiivinen älykkyys on yhteisöllisen viestinnän tuloksena muodostuva yhteinen tietämys; yhteisöön kuuluvat yksilöt tuovat omat näkemyksensä ja mielipiteensä keskusteluun, ja avoimen viestinnän tuloksena syntyy yhteinen näkemys.
Digiviisaus tarkoittaa osaamista, toimintamalleja, digi-informaatiota ja työkaluja, joiden avulla yrityksesi kasvattaa sähköisen omaisuutesi arvoa. Digiviisas yritys viestii nopeasti, personoidusti, kohdennetusti ja brändihallitusti. Se osaa kertoa brändiään vahvistavia tarinoita, joita sen asiakkaat haluavat kuulla. Taitava yritys automatisoi ja hallitsee brändiinsä ja tuotteisiinsa liittyvää̈ tietoa ajantasaisesti ja virheettä.
Käytännössä digiviisas yritys panostaa digitaaliseen aineistonhallintaan (Digital Asset Management, DAM) ja hyödyntää aineistopankkia tai materiaalipankkia ja pitää huolta, että tuotetieto, metatieto tai muu lisäarvotieto kulkee aina kuva-aineistojen mukana. Tärkeät ominaisuudet kuten dynaamiset aineistopohjat, monikanavajulkaisu, web-to-print tai web-to-web tuovat markkinointiin ja viestintään tehoa.
Esimerkki käytännön digiälystä
Tyypillinen tiedostojen tallennuksen pilvipalvelu ei versioi aineistoa automaattisesti. Jos tallennat Dropboxiin kuvan appelsiinista, on käytössäsi yksi kuva appelsiinista. Gredin aineistonhallinnan järjestelmä muokkaa tallentamastasi kuvasta sopivat versiot sosiaaliseen mediaan (Facebook, LinkedIn, Twitter), PowerPointiin, esitteisiin tai lehti-ilmoituksiin. Muokkaat kuvasta näppärästi myös erimuotoisia versioita, kuten vaikka bannereita verkkosivuillesi. Ja toisin kuin pelkässä tiedostonhallinnassa, aineiston julkaisu oikeassa muodossa oikeaan kanavaan onnistuu yhdellä napin painalluksella.
Lue lisää aiheesta ja tutustu digiviisaan päättäjän oppaaseen täällä.
« 7 tärppiä tehokkaaseen brändinhallintaanDigiviisaan markkinoinnin 3 edellytystä »