Miten tunnistat sähköisen omaisuutesi arvoa nakertavat ongelmat?

Sähköinen omaisuutesi ei tuota mitään, jos se makaa unohdettuna verkkolevyn kulmalla. Saatat investoida suuria summia uuden tiedon hankkimiseen, mutta olemassa olevien tietojen käytettävyydestä ei huolehdi kukaan. Oletko jo tunnistanut oman organisaatiosi tiedonhallinnan vahvuudet ja heikkoudet?

Käyttäjä ei aina tiedä, onko yrityksessäsi jo hänen tarvitsemaansa tietoa. Jos tiedon etsiminen tai selaaminen on hankalaa, ei tieto koskaan löydä tietään käyttäjälle. Silloin tietoon investoimasi eurot ovat eivät tuota toivotulla tavalla. Tieto vaatii usein jalostamista ja yhdistelyä, jotta siitä syntyy liiketoiminnalle hyödyllistä informaatiota. Vaikka käyttäjät tiedot löytäisivätkin, voi hajanaisen tiedon yhdistely viedä niin paljon aikaa, että homma jää tekemättä.

Tiedonhallinnan tarkoituksena on tuoda sähköinen omaisuutesi tietoturvallisesti kaikkien saataville ja helpottaa tiedon käyttöä. Sen avulla huolehdit myös syntyvän tiedon tallentamisesta, hallittavuudesta, arkistoimisesta ja löydettävyydestä.

 

Tiedon- ja Digitaalisen aineistonhallinta korjaamaan rahojasi rohmuavia tuottavuussyöppöjä, kuten:

 

  • Tiedon etsimiseen kuluu paljon aikaa. Tiedot ovat levällään useissa paikoissa, joista niiden hakeminen on hankalaa. Metadata ja luokittelu ovat puutteellisia, eivätkä hakutyökalut palvele käyttäjien tarpeita.
  • Digitaalinen aineistonhallinta ei palvele kaikkia. Järjestelmä ei ole joko käytössä, sinne ei ole tallennettu ajantasaisia tai usein käytettyjä tietoja, tai käyttäjien aineistonhallinnan osaaminen on puutteellista.
  • Tieto on hajallaan integroimattomissa järjestelmissä. Tuotetiedot ovat yhdessä järjestelmässä, bränditiedot toisessa ja asiakastiedot kolmannessa. Tarvittavan tietokokonaisuuden koostaminen voi vaatia paljon käsityötä, jos järjestelmät eivät keskustele automaattisesti keskenään.
  • Aineistoa katoilee. Jos tiedostot ovat tallessa vain levyjärjestelmässä, saattavat käyttäjät siirtää tai vahingossa tuhota tärkeitä tietoja. Tiedon palauttaminen tai alkuperäisten lähteiden etsiminen syö arvokasta työaikaa tuottavilta tehtäviltä.
  • Tiedonhallinta on siiloutunutta. Yksiköt tai yksittäiset henkilöt tuottavat tietoa omiin tarpeisiinsa, mutta eivät jaa tai viesti käytettävissä olevasta tiedosta muille. Päällekkäinen työ nakertaa tuottavuutta.
  • Tieto ei ole helposti saatavilla silloin, kun sitä tarvitaan. Tietoa ei ole julkaistu sitä tarvitseville, jolloin aikaa kuluu materiaalin etsimiseen sekä oikeiden vastuuhenkilöiden etsiskelyyn ja tavoitteluun.Lisäksi tiedon säilöntäpaikkaan on syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota, jotta kaikki tietoturvaan ja sen saatavuuteen liittyvät määreet sekä vaateet tulee huomioitua digitaalisen omaisuuden arvon-nousun kannalta.

Kun haluat nostaa sähköisen omaisuutesi tuottavuutta, tarvitset, toimintamalleja, työvälineitä ja osaamista, joiden avulla tuot tiedon kaikkien ulottuville, automatisoit tiedon käsittelyyn liittyviä prosesseja ja helpotat tiedon yhteiskäyttöä.

Gredi auttaa sinua innolla näissä asioissa, joten älä epäröi ja ota heti yhteyttä, niin olemme apuna ja käytettävissä myynti@gredi.fi tai puh. 010 7787100.

Lue myös miten Tekoäly helpottaa ja nopeutaa digitaalista aineistonhallintaa.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani