Rakenna brändisi kestävälle alustalle

Vastuullinen brändistrategia huomioi sosiaaliset, taloudelliset ja ympäristötekijät. Kestävään kehitykseen perustuva brändi ohjaa kuluttajia vastuullisiin valintoihin. Pelkkä viherpesu ei tee brändistä vastuullista, vaan nykyasiakas odottaa aitoutta. Aloita siitä, että tunnistat ja valitset kestävän kehityksen periaatteista juuri omalle brändillesi tärkeimmät elementit.

 

Kestävä kehitys on kehitystä, joka vastaa vaatimuksiimme ilman, että se pakottaa tulevat sukupolvet tinkimään omista tarpeistaan.

Brundtlandin raportti 1987

 

Uuden sukupolven kuluttajat etsivät brändejä, jotka noudattavat sosiaalisen ja taloudellisen kestävän kehityksen periaatteita ja huolehtivat tuotantoketjujensa läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta. Tutkimusten mukaan etenkin milleniaalit tekevät valintojaan eettisin perustein ja edellyttävät yrityksiltä sosiaalista vastuunkantoa.

Vastuullisen liiketoiminnan suuri taloudellinen hyöty koituu asiakkuuden elinkaaren pidentymisestä. Asiakkaat maksavat vastuullisista brändeistä ekstraa ja sitoutuvat niihin pitkäksi aikaa. Brändin arvo ja tuotto kasvavat.

Vastuullisen brändin rakentaminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Parhaiten onnistut, jos otat kestävän kehityksen ja vastuullisuuden osaksi yrityksesi strategiaa. Brändisi ei voi olla ympäristöystävällinen, jos tuotteesi tai palvelusi tuotantoprosessit tai jakelukanavat kuormittavat ympäristöä. Yhteiskuntavastuu edellyttää yritykseltäsi esimerkiksi läpinäkyvyyttä ja työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimista.

Mitä paremmin tunnet asiakkaittesi tarpeet, ostokäyttäytymisen ja arvomaailman, sitä onnistuneemmin määrittelet brändisi ydinarvot. Jos kohderyhmäsi arvostaa brändissäsi suomalaisuutta, nosta tavoitteeksi tuotantoketjusi korkea kotimaisuusaste.

Pakkausmateriaalin vähentäminen tai muuttaminen biohajoavaksi, kierrätettävyys ja tuotteen korjattavuus tai hiilidioksidipäästöjen rajoittaminen ovat ympäristövastuullisia keinoja. Asiakkaasi kertovat, mikä toimii parhaiten juuri sinun brändisi kohdalla. Säilytä brändilupauksessasi aitous ja rehellisyys. Some-ajan tarkat kuluttaja julkistavat epäkohdat nopeasti ja kerran menetettyä mainetta on vaikea paikata.

Taloudellisesti vastuullinen toiminta lisää sosiaalista ja ympäristövastuullisuutta. Kun tehostat prosessejasi ja resurssiesi käyttöä, säästät aikaa, rahaa ­ja usein energiaakin – ja samalla ympäristökuormituksesi pienenee. Työntekijöidesi hyvinvointiin ja koulutukseen satsaamalla parannat työssä viihtyvyyttä ja sitoutat henkilökuntaasi pitkäaikaisiin työsuhteisiin. Samalla säästät rekrytointikuluissa.

Näin digitaalinen aineistonhallinta tukee sinua vastuullisen brändin rakentamisessa:

  • Tehosta rutiinejasi ja säästä työaikaasi. Kerää kaikki olemassa oleva brändiaineistosi yhteen paikkaan digitaaliseen aineistonhallintajärjestelmään. Integroi aineistonhallintajärjestelmääsi myös muut tiedon lähteesi, niin saat yhden näkymän kaikkeen aineettomaan omaisuuteesi. Automatisoi tiedonkulkuja järjestelmiesi välillä linkittämällä esimerkiksi tuotetiedot ja tuotekuvat toisiinsa.
  • Vähennä päällekkäistä työtä ja ota käyttöösi brändihallitut tuotepohjat. Luo brändisi mukaiset esite- ja muut tuotepohjat digitaalisen aineistonhallinnan työkaluilla. Levitä brändihallitut aineistosi koko organisaatiosi käyttöön ja kerää eri yksiköiden tuottama materiaali aineistopankkiisi muiden hyödynnettäväksi.
  • Jaa työvälineesi ja sisältösi verkostosi kanssa. Tuota sisältö pohjiisi ja luo brändihallittua julkaisukelpoista materiaalia ilman ulkopuolista apua. Avaa kumppaneillesi pääsy aineistonhallintajärjestelmääsi, jolloin he voivat tuottaa itse tarvitsemansa brändi-ilmeesi mukaiset materiaalit. Samalla brändiviestisi monistuu ja leviää, vaikket itse tee mitään.

Lataa uusi Digitaalinen ekosysteemi -opas tästä.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani