Vastuullinen sähköinen alusta on ekosysteemisi kivijalka

Toimivan digitaalisen ekosysteemin taustalta löytyy sähköinen alusta, jonka valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä. Alusta yhdistää ekosysteemin jäsenet ja asiakkaat. Tieto ja sisällöt kulkevat alustalla kaikkiin suuntiin ja sitoutuneet asiakkaat tuottavat sisältöä. Esimerkki tällaisesta alustasta on Facebook, jonka toiminta perustuu käyttäjien tuottamaan sisältöön.

Sähköisen alustan valinta naulaa ekosysteemin menestymisen edellytykset pitkälle tulevaisuuteen. Mitä tehokkaampi ja luotettavampi alusta on, ja mitä enemmän se houkuttelee ja koukuttaa käyttäjiään, sitä paremmin ekosysteemi toimii, tuottaa ja hyödyttää jäseniään.

Alustaa valittaessa kannattaa miettiä vastuullisuutta. Tiedostavat asiakkaat vaativat, että yhteistyökumppaneiden liiketoiminta on kestävän kehityksen periaatteiden mukaista. Ympäristö- ja yhteiskuntavastuunsa kantava alustatoimija voi tuoda todellista kilpailuetua ekosysteemiisi. Myös alustan kotimaisuudella on merkitystä. Vastuullisuus ei ole pelkkää viherpesua tai imagotekijä, vaan liiketoimintaa tehostavien ja tuottoa kasvattavien toimintamallien ja ratkaisujen omaksumista organisaation käyttöön.

Vastuullisuudesta on tullut varteenotettava houkutin myös rekrytoinnissa. Työntekijät etsivät yhä useammin työnantajia, joiden arvomaailma heijastaa heidän omaansa. Tiedostava, kestävään kehitykseen arvonsa perustava yritys houkuttelee ja sitouttaa työntekijänsä.

Sähköiset alustat tuottavat lisäarvoa, kun niiden tietoa hyödynnetään järjestelmällisesti ja laajasti. Tiedon avulla linkität yrityksesi ja palvelusi sekä vastaat sujuvasti asiakkaasi tarpeisiin.

Alusta tehostaa asiakaspalautteen keräämistä. Ne seuraavat ja analysoivat käyttäjädataa herkeämättä. Älykäs ekosysteemi perustaa päätöksentekonsa asiakastietoon arvailujen ja musta tuntuu -pohdiskelun sijaan. Perinteiset tiedon ja toimintojen portinvartijat käyvät tarpeettomiksi, jos käyttäjät pääsevät itse vaikuttamaan tuote- ja palveluvalikoimaan.

Vastuullinen alustatoimija ymmärtää käyttäjiään ja helpottaa heidän rutiinejaan. Siksi käyttäjät sitoutuvat perinteisiä malleja pidempiin asiakassuhteisiin ja asiakkuuden elinkaaren aikainen tuotto kasvaa. Hyvin toimivat sähköiset alustat muuttavat bisneksesi perusrakenteita, kuten logistiikkaketjuja. Tuotteiden ja palveluiden ei tarvitse enää olla yrityksesi varastossa tai tuottamia, vaan ne voidaan tilata ja tuottaa tosiaikaisesti sieltä, missä niitä on kulloinkin kätevimmin saatavilla.

Yksi erinomainen ehdokas ekosysteemisi sähköiseksi alustaksi on digitaalinen aineistonhallintajärjestelmä, johon integroit kaikki muut kriittiset dataa tuottavat järjestelmäsi. Gredi Content HUB keskittää pääsyn arvokkaaseen aineettomaan omaisuuteesi, poistaa turhia rutiineja ja säästää tiedon ja aineistojen etsimiseen kuluvaa aikaa.

Säästät ympäristöä, kun sähköistät ja automatisoit prosessejasi sekä hyödynnät tehokkaasti sähköisiä kanavia. Digitaalisella aineistonhallinnalla vähennät esimerkiksi painetun markkinointimateriaalin, perinteisen viestinnän ja paikasta toiseen liikkumisen tarvetta.

Lataa uusi Digitaalinen ekosysteemi -opas tästä.

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani