Tuoteorganisaatio ei menesty ilman PIMiä kovassa kilpailussa

RockOnin operatiivinen johtaja Teemu Tapper kertoo, että RockOn tarjoaa asiakkailleen tuotekehitystä, myyntiä ja markkinointia tukevan tuotetiedon keskitetyn hallintajärjestelmän, PIM- eli Product Information Management -järjestelmän, johon kaikki tuotetiedot kerätään.

RockOn kuuluu Gredin kanssa samaan PunaMusta Media -pörssiyhtiöön, jonka tarjonta kattaa DAM eli brändin- ja aineistonhallinnan sekä PIM- eli tuotetiedon hallinnan palvelujen lisäksi esimerkiksi mobiili-, verkkopalvelu- ja verkkokaupparatkaisut sekä analytiikka- ja integraatiopalvelut, ynnä Suomen vastuullisimmat painopalvelut.

Mikä on yleisin syy organisaatioille ottaa PIM käyttöön?

”Valtaosassa eli 90% caseista syy on se, että tuotetiedot ovat hajallaan organisaatioissa ERP:ssä, CRM:ssä, verkkosivuilla ja exceleissä. Joillakin organisaatioilla on käytössä ikivanhoja järjestelmiä, joista halutaan nykyaikaan. Ongelmina ilman PIMiä elämisessä on tuotetietojen laadun puute ja virheet, sekä ihmisten ajan haaskaus”, Teemu listaa.

5 ylivoimaista PIM-hyötyä asiakkaille

RockOn pystyttää asiakkaille nykyaikaisen, täysverisen PIMin rokkaamaan 3-6 kuukaudessa asiakkaan ostopäätöksestä. Teemu listaa viisi hyötyä, miksi asiakkaat hankkivat PIMin:

  • Parempi tuotetieto parantaa tuotteen näkyvyyttä Google-hakukoneessa ja nostaa asiakkaiden keskiostosta verkkokaupoissa
  • Jopa 40% verkkokaupan tuotepalautuksista olisi vältettävissä paremmalla tuotetiedolla. Vastuullinen toiminta on vastuullisuustekoja ja säästää asiakkaita pettymyksiltä sekä henkilöstöä turhalta työltä
  • PIM tehostaa uusien tuotteiden julkaisua markkinoille nopeammin
  • Myynnin kasvu ja kaupan skaalautuminen on sujuvaa, kun uusien tuotteiden ja tuotevarianttien lisääminen PIMiin on helppoa. Tuotteita saadaan nopeammin markkinointiin ja myytyä halukkaille ostajille
  • Tuotetiedon rikastaminen helpottuu kaikkiin kanaviin. RockOn määrittelee aluksi, millaisia tietoja tuotteilla on, kuten: tuotenumero, koko, väri, ravintoarvotaulukot, allergeenit. Osa tuotetiedoista on eri alojen organisaatioille tarkasti säädeltyjä, kuten ainesosa, jota tuotteessa on eniten, pitää listata tuotepakkauksessa ensimmäisenä esimerkiksi mehutölkissä ja lounaskeitossa. Osa tuotetiedoista tulee PIM-järjestelmään integroidusti tavarantoimittajilta, osa omilta tuotantolinjoilta


Suuri ihmistyön määrän säästö PIMin avulla

Riippuu organisaation koosta, kuinka suuri ihmistyön määrä säästetään, kun otetaan PIM käyttöön.  Työtä säästetään erityisesti tuotepäälliköiltä, joita on monissa organisaatioissa asiakastyytyväisyyttä orkestroimassa joka tuotteelle tai tuotelinjalle erikseen. Meille hymyilee myös laatupäälliköt, markkinointi, tuotekehitys ja laadunvarmistus, Teemu kertoo.

”Pitkässä juoksussa jopa henkilötyövuosia säästetään tuotepäälliköiden ja muiden tuotteiden parissa työskentelevien töissä!”

Tosi usein menemme asiakkuuksissa erittäin syvälle ja kaikkiin tuotteisiin liittyviin attribuutteihin. Siellä mietitään ja hallitaan jopa tuotteen elinkaarta, Teemu pohtii.

No, kuinka paljon tuotteita pitää olla, että kannattaa ottaa PIM käyttöön?Käytännössä tuotemäärä ei ratkaise aina. Joissain tapauksissa riittää, että organisaatiolla on kymmeniä tuotteita, jos organisaatiolla on kompleksisia tuotteita tai tarvetta hallita esimerkiksi pakkaushierarkioita ja reseptiikkaa.

Entä voiko PIMissä tuote olla palvelu? Käyttävätkö palveluorganisaatiot PIMiä? Vähemmän kuin tuoteorganisaatiot, mutta kyllä, käyttävät. Ja usein tuoteorganisaatioilla on myös palvelufunktioita.”

Puolueetonta ja saumatonta yhteistyötä asiakashyödyt keskiössä

Kuten Gredi, RockOn on puolueeton ja kaikkien toimialojen asiakkaita palveleva yritys.

Moni organisaatio haluaa panna kuntoon sekä PIMin RockOnin kanssa, että DAMin Gredin kanssa. RockOn kytkee PIM-järjestelmiä DAM-järjestelmiin, kuten Gredi Content HUBiin. Gredi Content HUB puolestaan integroituu saumattomasti RockOnin tekemiin Akeneo-PIMeihin sekä muihin PIM-järjestelmiin.

Asiakas ja asiakkaalle saavutettavat hyödyt tuotannon, markkinoinnin ja myynnin sujuvassa ja kauniisti soivassa yhteistyössä antavat selvät sävelet RockOnin ja Gredin asiakastyöhön.

”Asiakaskokemuksen ja -kumppanuuden arvo rakentuu aina luottamuksen, oivalluksen, teknologian ja monipuolisen osaamisen yhteisvaikutuksena. Tähän me Gredillä kumppaneidemme kanssa panostamme asiakkaidemme parhaaksi vahvasti. Digitaalisessa muodossa olevan omaisuuden, kuten aineistojen ja tuotetietojen älykäs, monikanavainen ja integroitu hallinta, rikastus, jakelu ja julkaiseminen tarvitsevat perustan, joka tuo arkeen jouhevia toimintamalleja, helppokäyttöisiä työkaluja ja yhdessä oppimista. Näihin keskittymällä voimme konvertoida yhteiset tavoitteet konkreettisiksi ajan ja rahan säästöiksi sekä tuotoiksi yhdessä sopimamme mukaisesti”, toteaa Gredin operatiivinen johtaja Risto Pasanen.

Mikä trendaa PIM-maailmassa juuri nyt?

Tekoäly, robotiikka ja analytiikka. AkeneoPIMissä hyödynnetään tekoälyä esimerkiksi tuotedatan analysoinnissa, Teemu sanoo.

”Nyt on vallitseva linja se, että PIM on masterina tuotetiedoissa, eikä ERP! Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteet perustetaan PIMiin, ja PIMistä tuotetiedot valuvat automaattisesti ERP:iin. Syykin on selvä, koska PIM on joustavampi kuin ERP, Teemu kertoo.

Saat lisätietoja näiltä bändiemme keulakuvilta:

Teemu Tapper, RockOn, operatiivinen johtaja, teemu.tapper@rockon.io,
puh. 050 328 9857

Risto Pasanen, Gredi, operatiivinen johtaja, risto.pasanen@gredi.fi,
puh. 040 849 2620

Tutustu rokkistarojen referensseihin: www.rockon.io

«
»
 
AAA Suomen Vahvimmat Lowest credit risk Menestyjäyritys Suomalaista palvelua Koodia Suomesta Luotettava kumppani